Eindhovense VVD wil lokaal monsterverbond regulering cannabis

Woordvoerder Ferry van den Broek heeft in de commissie Financiën & Bestuur een aantal vragen gesteld over het reguleren van de cannabisteelt. Van den Broek ziet kansen in een breed samenwerkingsverbond en wil daarmee de Minister en de Kamer overtuigen om pilots toe te staan..

Brabant spreekt zich uit voor proeven cannabisteelt
In de Provinciale Staten is een motie aangenomen, waar de Staten als haar mening uitspreekt dat zij open staat tegenover nieuwe initiatieven die een bijdrage kunnen leveren aan het instellen van een cannabiswet. Voor woordvoerder cannabisteelt Van Den Broek is dit een unieke mogelijkheid om samen met onder andere de provincie, lokale gemeenten (raden en colleges) en de VNG een verbond te sluiten om echt werk te maken van de regulering.

"Het failliet van het gedogen"
De VNG moet volgens Van Den Broek ook deel iut maken van het verbond. Zij kwamen met een kritisch rapport op het huidige gedoogbeleid van de cannabisteelt; de conclusie was dat het huidige beleid niet werkt. Het huidige beleid staat het bedrijfsmatig telen van de cannabisplant niet toe, maar het verhandelen van de plant via de bekende coffeeshops is wel gelegaliseerd.

**UPDATE: Beantwoording is hieronder toegevoegd.**