Regieteam: ijsbaan verzelfstandigen; VVD blij dat baan open kan blijven

In de commissie van 8 december jongstleden presenteerde het college een deel van de nieuwe Sportvisie van Eindhoven: wat gaat er gebeuren met de ijsbaan? Ceciel van Stratum nam namens de VVD deel aan het debat en vindt het goed nieuws dat de beste optie een volledige verzelfstandiging is.

Drie-sporenrapportage geeft hoop
De taak van het Regieteam was het onderzoeken van een business case voor het IJssportcentrum. Dit leidde tot een drie-sporenrapportage, waarbij er gekeken is of de ijsbaan kan openblijven. Van Stratum vatte het als volgt samen: " (...) blij dat er hoop is voor de gebruikers van de ijsbaan, zowel recreanten als verenigingen, al realiseren we ons goed dat we er nog niet zijn."

Beste weg is volledige verzelfstandiging
De commissienotitie, die op basis van de rapportage geschreven is, vraagt partijen te reageren op de conclusie dat een zelfstandige ijsbaan (dus los van de gemeentelijke organisatie) de beste weg is. "De VVD is voorstander van verzelfstandiging," zegt Van Stratum. "Privatisering past in het liberale gedachtengoed en bij een terugtredende overheid die 'zorgt dat' in plaats van 'zorgt voor'."

Geef de ondernemer de vrijheid om de ijsbaan tot een succes te maken
Voor de VVD is het belangrijk dat vrij laten ondernemen van de nieuwe uitbater voorop staat voor het laten slagen van de privatisering. Dat betekent meer en langere evenementen mogen houden en dat het keurslijf van gemeentelijke regels verleden tijd is. Van Stratum: "Anders hebben we over vier jaar weer dezelfde discussie. Laten we dat nu voorkomen."

Ceciels volledige inbreng is bijgevoegd aan dit artikel.