VVD dient motie in over studentenhuizen die plots weer vergunningsplichtig zijn

De VVD hoort steeds vaker dat studentenhuizen alsnog vergunningsplichtig geacht worden door de gemeente, terwijl de Raad van State dit besluit vernietigde. Woordvoerder Hans Rozendaal vraagt waarom. Uiteindelijk diende de VVD een motie in om dit tegen te gaan.

Korte vragen over studentenhuizen
De VVD-fractie hoorde al vaker van studenten dat er brieven op de mat vielen van de gemeente over het vergunningsplichtig zijn van hun huizen. Omdat de Raad van State in 2012 besloot om de vergunningplicht te vernietigen en de huizen er al voor 2007 stonden, had de VVD toch vragen en stelde de rondvraag aan wethouder Torunoglu.

Vergunningplicht op basis van bestemmingsplan
Het college beantwoorde
schriftelijk dat de gemeente wel degelijk mag handhaven op studentenwoningen. Niet meer op basis van de redenen die de Raad van State weerlegd heeft, maar wel op basis van het feit dat een gebouw een studentenwoning is en dit niet zo aangemerkt zou staan in het bestemmingsplan.

Motie in gemeenteraadsvergadering
Uiteindelijk heeft Hans Rozendaal, samen met het Ouderenappèl, een motie ingediend om ook de tweede basis tot vergunningsplicht te vernietigen met betrekking tot studentenhuisvesting. De wethouder raadde de motie af, omdat hij dan geen middel meer heeft om op te treden bij overlast. Deze motie wordt daarom aangehouden tot het debat over woonoverlast in zijn algemeenheid.