Nieuwe pilot voor mix retail en horeca: VVD wil deelname van Eindhoven

Deregulering, dat is een kernwoord waar de VVD voor staat. In 2014 en 2015 heeft de fractie al opgeroepen meer met freezones te doen: gebieden waar minder regels gelden zodat ondernemers weer vrijer kunnen ondernemen. Er is hiervoor een landelijke pilot, en Eindhoven moet deelnemen, vinden Monique List en Saskia Wempe.

Landelijke pilot nu verruimd
Een pilot die mogelijk maakt om meer ruimte te geven aan ondernemers met horeca én retail in één, was eerder voorbehouden aan de vier grootste steden van Nederland. Recentelijk heeft Den Haag dit uitgebreid naar meerdere steden. Eindhoven maakt hierdoor nu ook kans om de pilot te mogen uitvoeren. List en Wempe roepen het college dan ook op om deel te nemen.

Freezones al een tijdje gewenst door de VVD
Freezones bieden onder andere mogelijkheden voor het verminderen van regeldruk, faciliteren van pop-up-horeca en - winkels, het versoepelen van terrasvergunningen en flexibele bestemmingsplannen. In overleg met bewoners en ondernemers kan bepaald welke mogelijkheden de freezone gaat bieden. Om ruimte te geven deze nieuwe mogelijkheden te ontdekken, heeft de VVD heeft in 2014 en in 2015, onder andere bij de kadernota, aangegeven te willen testen met freezones in Eindhoven.