Slager keurt eigen vlees metcollegevoorstel
Het college wil graag de zogenaamde Toegelaten Taxi Organisatie, de organisatie die keurmerken uitgeeft aan goede taxi's, laten opgaan in een lokale koepelorganisatie, waar onder andere de chauffeurs zelf in deel nemen. Dat zou hetzelfde zijn als dat een praktiserend slager in de Voedsel- en Warenautoriteit zit. Wat voor maatregelen kan de koepel nemen tegen hun eigen deelnemers? Woordvoerder taxibeleid Tom Meylink wil dan ook graag weten hoe het college daarover denkt.
Snellaadpunten taxistandplaatsen: vergroening wagenpark
Als extra kwaliteitsimpuls vindt de VVD het een goed idee om de elektrische taxi te stimuleren door er snelladers bij onder andere het Stationsplein te plaatsen. Meylink zegt echter wel dat hij er niets voor voelt om een verplichting tot elektrisch rijden in te stellen. Taxi's zouden wel, vooral met het oog op kwaliteit, maar maximaal 6 jaar oud kunnen zijn. Daarmee zou de uitstoot ook verminderd kunnen worden.
VVD stelt algemeen ov-servicemedewerker voor
Sleutelwoord blijft handhaving, sanctionering en mandaat. Daarom zou de lokale koepel ook een opleiding kunnen verzorgen tot BOA met als werkterrein Openbare Ruimte of Openbaar Vervoer. Volgens Meylink zou je dan het gemeentelijk handhavingsapparaat minder sterk belasten en creëert de gemeente toch op de hotspots en tijdens belangrijke uren mandaat en sanctionering-mogelijkheden. Daarnaast zouden we reizigers kunnen doorverwijzen naar Hermes én NS-servicemedewerkers, zodat er één aanspreekpunt gevormd wordt.
Voorstel teruggetrokken door college
De wethouder heeft het voorstel voor het taxibeleid teruggetrokken. Wethouder Visscher komt met een aangepast voorstel, waarbij zij het punt van de VVD, dat de slager niet zijn eigen vlees moet keuren in de koepelorganisatie, heeft opgenomen.