Brabants nachtnet: liever trein, maar voor nu de bus

Een nachtnet in Brabant: voor de VVD is dat een goede publieke voorziening waar Eindhoven de vruchten van kan plukken. Liever zien we een treinnet in de nacht, maar omdat dit financieel niet haalbaar is, neemt de VVD genoegen met de bussen in de nacht.

Nachtnet stopt volgende maand
Het huidig nachtnet wat Brabant nu heeft, stopt de komende maand. De laatste treinen vertrekken tussen 12 uur en 1 uur 's nachts richting Eindhoven. Eerder was Eindhoven bereikbaar tot 04.00. Niet alleen Eindhoven is dan niet meer bereikbaar vanuit de Randstad, maar ook de Brabantse steden Tilburg, Breda en Den Bosch.

Commissienotitie op basis van oude cijfers
Woordvoerder nachtnet Van Den Broek: "We hechten weinig waarde aan de genoemde rekensommetjes in de notitie. Het openbaar vervoer is immers een publieke voorziening en hoe wij daarin staan tegenover de rendabiliteit, is bij uw commissie bekend. De rekensommetjes gaan uit van oude cijfers en cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst." De VVD is van mening dat bij een goede uitvoering de reizigersaantallen alleen maar kunnen groeien.

Uitbreiding netwerk naar Helmond en Oss/Veghel
De VVD ziet mogelijkheden met de nachtbus om ook voortaan Helmond en de regio Oss/Veghel te gaan ontsluiten. Daarom is woordvoerder Van Den Broek ook voorstander van het idee om een onderzoek naar die regio's te gaan doen. Het nachtnet zou volgens de VVD niet alleen in het weekend, maar ook doordeweeks moeten gaan rijden.

Trein blijft de gewenste optie
Van Den Broek vindt dat het opzetten van een nachtbusnetwerk nog steeds een slechtere keuze is, dan het in stand houden van het treinnachtnet. Hij zegt dan ook toe dat de fractie ook in de Provinciale Staten van Brabant en de Tweede Kamer zich zal blijven uitspreken voor het bereikbaar houden van Eindhoven in de nacht per trein.