VVD en onderzoekscommissie op één lijn: verzelfstandig Van Abbe

De VVD had het al in haar verkiezingsprogramma staan: het exploiteren van een gemeentemuseum - als het Van Abbemuseum - is geen gemeentetaak en remt cultureel ondernemersschap. Dat zegt nu ook een onderzoekscommissie die onderzoek deed naar de verzelfstandiging van het Van Abbe.

Onderzoekscommissie
Een tijdje terug is de onderzoekscommissie begonnen met het onderzoek naar de verzelfstandiging van het Van Abbe: scenario's uitwerken of het Van Abbe verzelfstandigt, in welke mate, en wat voor (financiële) consequenties daar aan vast zitten. Zij hebben hiervoor 4 scenario's bekeken: nummer 1 gaat voor volledige verzelfstandiging, nummer 4 voor instandhouding huidige situatie. De commissie concludeert dat met alle voors en tegens de verzelfstandiging de beste keuze is voor de gemeente. De VVD is blij met het onderzoek dat de verzelfstandiging - zoals ook geopperd in het verkiezingsprogramma - de beste optie is voor de gemeente.

Wethouder zet er de rem op
Het college wil nog even wachten met de verzelfstandiging, met andere woorden een ander college mag het oplossen. Zij vinden dat de stad al met het instellen van de Stichting Cultuur Eindhoven een grote stap maakt, en wil wachten op de nieuwe cyclus van het ministerie van OCW. De wethouder wil dan in 2020 wel volledig gaan voor de verzelfstandiging, maar nu alvast sparen voor de kosten voor de verzelfstandiging wil de wethouder niet aan.