TU/e-terrein: Wethouder wil nógmaals onderzoek voor langere evenementen

Samen met studenten, TU/e, omwonenden en de politiek is er onderzocht of en hoe er meer, langere, evenementen gehouden kunnen op het TU/e-terrein. Ondanks dat dit onderzoek al gebeurd is, wil de wethouder opnieuw een draagvlakonderzoek houden.

Aanleiding was Hajraa-toernooi
Bij een werkbezoek - het Hajraa-buitentoernooi - waar de VVD bij was, ontstond er een gesprek over de sluitingstijden van evenementen. Doordat de overdekte Markthal van het Metaforum-gebouw geen muren kent, valt het onder open ruimte en is het onderhevig aan een sluitingstijd van 01.00. De VVD, samen met D66, BBL en PvdA, wilde graag kijken of er meer mogelijk was, omdat overlast op zo'n terrein ogenschijnlijk nauwelijks een issue zou zijn. Ook zijn de huidige sluitingstijden wrang, omdat een sluitingstijd van 03.00 tot 2013 wel toegestaan was.

Steun vanuit studenten
De studenten hebben met hun deelname aan de taskforce 'Markthal Events' hun bijdrage geleverd aan deze motie. Hierbij wordt uitdrukkelijk gevraagd naar een verruiming van de mogelijkheden op de campus. Het College van Bestuur van de Technische Universiteit Eindhoven ondersteunt ook de uitkomsten van de taskforce. We hebben het document van de taskforce aan dit bericht toegevoegd.

Uitdrukkelijk overlastonderzoek meegenomen
Omdat dit een pilot is, is het ervaringsonderzoek van omwonenden ook belangrijk. Zodra het blijkt dat er te veel overlast komt door de evenementen, kan de pilot stopgezet worden. Ook worden alle bevindingen meegenomen in de evaluatie van het evenementenbeleid die gepland staat voor 2016.

Motie wordt aangehouden
De wethouder wil ondanks de eerdere inzet van de taskforce, opnieuw onderzoeken of er draagvlak is om deze pilot te starten. Door dit gegeven hebben de indienende partijen besloten om de motie aan te aanhouden en de motie wellicht later alsnog in stemming te brengen.