VVD stemt tegen extra opvang asielzoekers Eindhoven

De beelden van vluchtelingen, die Europa bereiken, kan niemand gemist hebben. Dit betekent dat Europa, Nederland en ook Eindhoven een uitdaging heeft om deze vluchtelingen op een verantwoorde wijze op te vangen. Een motie van ChristenUnie probeert hiermee een begin te maken. De VVD heeft naar die motie gekeken en uiteindelijk tegen de motie gestemd.

Zorgen op tal van vlakken
Fractievoorzitter Van Der Broek begint zijn betoog met het verhaal waar de samenleving mee lijkt te worstelen: "Aan de ene kant trekken veel mensen, ook in Eindhoven, zich het lot van de vluchtelingen aan en zamelen kleding en speelgoed in of melden zich als vrijwilliger. Aan de andere kant zien we een deel van de samenleving die allerlei zorgen heeft. Deze zorgen zijn niet altijd eenvoudig weg te nemen." Volgens Van Den Broek maken mensen zich zorgen over onderwijs, werkgelegenheid, sociale voorzieningen en veiligheid, en erkent de VVD dat het geen gemakkelijke opgave wordt om die zorgen van inwoners weg te nemen.

Afstemming met Den Haag
De VVD wil graag haar verantwoordelijkheid nemen. Zo heeft zij met de staatssecretaris van Asiel Dijkhoff en de Tweede Kamerfractie gesproken om extra informatie in te winnen voor de toekomstige situatie in Eindhoven.  Met die kennis op zak heeft de VVD de motie behandeld en heeft zij de keuze gemaakt om de ChristenUnie-motie niet te steunen. In de inbreng zijn de overwegingen na te lezen.

Niet alle beslispunten in motie akkoord
De fractie vindt een betrouwbare overheid een belangrijk principe om aan vast te houden. De Orangerie is ooit aangewezen om als een tijdelijke opvanglocatie voor asielzoekers te functioneren; dit is ook met de buurt afgesproken. De motie stelt dat deze locatie sowieso omgezet moet worden naar een permanente locatie. Van den Broek: "We willen vooral meer informatie en een open debat of we van de Orangerie een permanente locatie maken. (...) Als de omgeving er geen bezwaar tegen heeft, dan staan ook wij hier positiever tegenover."

Eindhoven aanbieden voor extra vluchtelingen "stap te ver"
Voor de VVD is het aanbieden van de stad aan het Rijk om meer vluchtelingen op te vangen een "stap te ver". Wat de VVD betreft, biedt het college Eindhoven dan ook niet aan als stad waar nog meer vluchtelingen kunnen worden opgevangen. De reactie van de burgemeester in de media dat Eindhoven haar verantwoordelijkheid al neemt is terecht, vindt de fractie, juist omdat Eindhoven ook al een bed-bad-brood-opvang gaat opzetten. Mede om die reden heeft de VVD tegen de hele motie gestemd.

De inbreng van Van Den Broek is aan het bericht toegevoegd, alsook de motie voor extra opvang van de ChristenUnie. De motie is uiteindelijk 32 tegen 11 aangenomen.