Luchtfietserij over plan voor Groene Corridor
Je zou bijna vergeten, nu er commotie is over AZC’s en schermen voor het kampioensfeest van PSV, dat er nog andere belangrijke onderwerpen op de politieke agenda staan.
Een plan dat een grote impact op de bereikbaarheid van Oirschot en Eindhoven heeft, lijkt bij velen niet meer op het netvlies te staan. Dit geldt echter niet voor de Oirschotse en Eindhovense VVD-fractie. Het ongenoegen dat bij veel mensen leeft over het autoluw maken van de Eindhovense/Oirschotsedijk, is naar onze mening een zeer terechte kanttekening die bij het plan voor de Groene Corridor geplaatst kan worden.
Maar er zijn meer kanttekeningen te maken. Dit plan wordt aangeprezen als een mogelijkheid voor nieuwe verdienmodellen voor ondernemers, maar vraag je aan de portefeuillehouder in Oirschot hoe dit er dan concreet gaat uitzien, dan krijg je geen antwoord. Een andere kanttekening is de vraag wat autoluw concreet betekent. Hoe deze weg er in de toekomst voor het autoverkeer uit komt te zien, wordt niet duidelijk. Wat voor problemen dit plan voor de bereikbaarheid van Eindhoven, Westfields, Eindhoven Airport en de nieuwe Brainport Innovation Campus zal opleveren? Ook daarop blijft het antwoord uit. Kortom veel onduidelijkheid.
De huidige verbinding is al mooi groen en voor iedereen goed te bereiken. Het is een alternatief voor doorgaand regionaal verkeer dat de A58, die regelmatig dichtslibt, te ontwijken. Waarom dit dan allemaal doorzetten? Dat is ons volledig onduidelijk. Wij vinden een goede bereikbaarheid van groot belang, dat ga je toch niet opofferen voor een droombeeld dat voor velen een nachtmerrie dreigt te worden.
Wat voor ellende een rigoureuze afsluiting teweeg kan brengen zien we aan de Eindhovense kant van de Oirschotsedijk. Sinds de dag dat deze niet meer voor auto’s toegankelijk is staan er bijna dagelijks ellenlange files voor de afslag Airport op de N2. Duizenden moet lijden onder het veronderstelde comfort van enkele fietsers. Om nog maar te zwijgen over de extra uitstoot die deze file rijdende auto’s en vrachtauto’s te weeg brengen. Is dat het beoogde ‘groene’ einddoel?
Zelfs een geweldig project als de internationale school kan ten onder gaan aan haar eigen succes, simpelweg omdat zij onbereikbaar dreigt te worden. De Oirschotsedijk die er vlak langs loopt is immers verboden terrein voor de bus die kinderen veilig naar hun school had kunnen brengen. Helaas, deze is nu exclusief gebied voor een enkele, zich suf genietende fietser.
Een eeuwenoude verbindingsroute afsluiten en er een fietspad van maken om vervolgens een achterafweggetje op te waarderen tot doorgaande weg lijkt op doorgeschoten groen wensdenken. Het is het tijd om tot bezinning te komen. De Groene Corridor is een prima idee en kan zonder enige moeite aangelegd worden door bestaande fietspaden op te waarderen en kruisingen veiliger te maken. Veel goedkoper dan de huidige plannen en met behoud van een prima, secundaire verbindingsweg tussen Oirschot en Eindhoven.
Daarom deze oproep nog eens goed na te denken of de bestedingen van enkele miljoenen aan specifiek deze uitvoering van de Groene Corridor over enkele jaren geen luchtfietserij zal blijken te zijn geweest.