VVD bij discussie basisinkomen jonge GroenLinks’ers

Op zaterdag 18 april heeft DWARS – de jongerenpartij van GroenLinks – tijdens hun congres een debat gehouden over het invoeren van een basisinkomen. Fractievoorzitter Ferry van den Broek vertelde daar dat hij tegen het basisinkomen is. Naast Van Den Broek was ook GroenLinks-wethouder Mattias Gijsbertsen, en Jasper de Groot (Libertarische Partij) aanwezig.

Mensen zelf verantwoordelijk voor inkomen
Het basisinkomen is een bepaald bedrag wat de overheid zonder tegenprestatie aan elke inwoner geeft. Dit zou alle sociale regelingen, waaronder de bijstand, moeten vervangen. Van Den Broek: “wij geloven in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Wie elke maand een zak geld krijgt, zal niet meer gemotiveerd raken om zelf voor inkomsten te gaan zorgen. Buiten het ontbreken van die motivatie, zal iemand ook niet gestimuleerd worden om meedoen in deze samenleving.” Van Den Broek vertelde dat het ontvangen van bijstand een vangnet is, het laatste redmiddel voor mensen.

Hardwerkende mensen betalen voor collectief vangnet
“Hardwerkende mensen brengen dat geld op”, merkt hij op en vindt dus niet dat dat gemeenschapsgeld uitgedeeld dient te worden. “Belasting heffen willen we alleen doen voor het hoognodige. Gratis zakken geld horen daar duidelijk niet bij.” De VVD vindt dat fraude met het gemeenschapsgeld ook zwaar bestraft moet worden.