Locatie Skaeve Huse niet duidelijk onderbouwd

Hans Rozendaal, woordvoerder ruimtelijke ordening, vertelt dat de VVD niet goed kan beslissen over de plaatsing van de Skaeve Huse op Croy. “We missen informatie over de locatiekeuze, of dit wel de enige optie was.” vraagt Rozendaal zich af. VVD heeft uiteindelijk tegen de plaatsing gestemd, Hans legt uit waarom.

Wat is Skaeve Huse?
“Skaeve Huse” gaat over het huisvesten op een speciale locatie van mensen die niet in staat zijn in een normale woonomgeving te wonen, omdat ze consequent te veel overlast veroorzaken. Het onderwerp kwam 7 april aan bod in de gemeenteraad. De fractie is een groot voorstander van deze oplossing voor een probleem waar onschuldige inwoners van Eindhoven veel last van hebben. In het voorstel van het college wordt nu een plek voorgesteld om deze huisvesting te realiseren.

Waarom was de Croy de enige optie?
Het college wil dit doen op bedrijventerrein Croy. Gezien de bezwaren van de daar gevestigde bedrijven was de VVD benieuwd naar de reden waarom het college juist die plek voorstelt. Volgens het antwoord van het college is dit de enige geschikte locatie. Bij een bezoek op de locatie werd ons echter op dezelfde vraag geantwoord dat men met zoeken was gestopt toen eenmaal een locatie was gevonden die aan alle eisen voldeed. Tevens zei men daar dat, als het nodig was, er zeker een andere locatie gevonden kon worden.

Gebrek aan informatie leidt tot tegenstem
Omdat de VVD zeker wil weten dat de optimale locatie is gevonden, hebben we het college gevraagd ons inzicht te geven in de manier waarop de zoekprocedure was gegaan en welke locaties waren afgewogen. Het college heeft expliciet geweigerd ons die informatie te geven, zodat de fractie geen andere mogelijkheid overbleef dan tegen het raadsvoorstel te stemmen. Desondanks is het voorstel aangenomen, omdat ander partijen blijkbaar genoegen nemen met de informatie van het college zonder dat ze zelf kunnen bepalen of die afweging goed is gemaakt.