Rondvraag VVD over stand van zaken cannabisteelt

Tijdens de commissievergadering Financien & Bestuur van 21 april heeft de Eindhovense VVD gevraagd wat de stand van zaken is met betrekking tot het uitwerken van een pilot regulering cannabisteelt.

Onderzoek naar mensenrechten
Aanleiding om een update te vragen, was het bericht dat Eindhoven een hoogleraar heeft gevraagd om een onderzoek te doen naar regulering van de cannabisteelt in relatie tot de mensenrechten. Aangezien dit de VVD een groot onderzoek lijkt, kan dit mogelijk ook gevolgen hebben voor de uitwerking van de VVD motie om een concrete pilot regulering cannabisteelt uit te werken. De burgemeester zegde toe om op korte termijn een uitgebreide update te geven aan de raad over de vorderingen van het onderzoek.

Eindhovense VVD voorstander regulering cannabisteelt
Op initiatief van de Eindhovense VVD sprak de raad in 2012 uit dat er een pilot regulering cannabisteelt in Eindhoven moest komen. Na vervolgvragen leidde dat er toe dat Eindhoven in 2014 met enkele andere gemeenten het manifest Joint Regulation opstelden, welke inmiddels wordt onderschreven door tientallen burgemeesters. In 2014 nam de VVD het initiatief om eens een concrete pilot voor de regulering van de cannabisteelt uit te werken. De burgemeester is hiermee aan de slag gegaan en nog voor de zomer moet er een stuk bij de raad liggen.