Aandacht busnachtnet en ‘blind spots’ bij nieuwe OV-concessie

In 2016 komt er een nieuwe busvervoerder in Zuidoost-Brabant. Voordat de concessie opengesteld wordt, mogen gemeenten hun kritiek geven. Tom Meylink heeft in de commissie Economie en Mobiliteit de inbreng van de VVD op de concessie gebracht, waaronder het stedelijk busnachtnet.

Veel aandachtspunten volgens de VVD
De fractie maakt zich zorgen om de ‘blind spots’, zoals het crematorium in Eindhoven Noord, en verschillende industrieterreinen, zoals de Brainport Innovation Campus, GDC Acht en de High Tech Campus. Als belangrijk punt, bracht de VVD wederom het nachtbusnet op, welke per unanieme motie door de raad een eis aan de vervoerder geacht wordt. “Minimaal zouden de laatste bussen vanuit Station Eindhoven pas mogen vertrekken wanneer de laatste treinen op datzelfde station aankomt,” zegt Meylink.

Innovatie naar de toekomst, maar controleerbaar
Het ambitieniveau op milieu-eisen van het materieel is te laag en moeilijk te controleren. “Er mogen geen vrachtwagens meer geproduceerd worden met een motor slechter dan de EURO 6-standaard, maar we laten de vervoerder wel rijden met EURO 4-motoren. Dat wringt,” zegt Meylink. Pas aan het eind van de concessie zou de vervoerder moeten kijken naar zero emission, zegt de concept-consessie. De VVD ziet hier graag meer controle en ambitie in.

Wethouder neemt veel punten over
Veel van de punten werden door Wethouder Visscher (SP) meegenomen, dan wel overgenomen. Zij erkende dat volledig naar bussen met nul uitstoot te duur zou zijn, maar dat aanscherping van de eisen een goed plan is. Voor wat betreft de ‘blind spots’ zal er gewacht moeten worden op het zogenoemde ‘plus-pakket’. Engels spreken wordt wat betreft de wethouder een vereiste en ze zal zich inzetten voor het stedelijk nachtnet – een belangrijk punt voor de VVD. Het idee, om bussen zo veel mogelijk via de rondweg te laten rijden in plaats van dwars door het centrum, werd door bijna alle fracties overgenomen.