VVD wil omstreden sjeik niet in Eindhoven hebben

De Eindhovense VVD heeft net schriftelijke spoedvragen gesteld aan de burgemeester over de komst van een sjeik die bekend staat om zijn haatpreken. De vragen zijn hieronder te lezen.

Geacht college,

Zojuist heeft onze fractie kennis genomen van het bericht dat de omstreden sjeik Aaid al-Qarni uit Saudi-Arabië deze week te gast is op een conferentie in Eindhoven. De sjeik is, gezien zijn uitspraken, omstreden te noemen. Een selectie van zijn uitspraken heb ik hieronder opgenomen. Daarnaast is hij in Frankrijk en de VS niet welkom.

De Eindhovense VVD is groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst maar de keiharde grens van het oproepen tot geweld mag wat ons betreft niet worden overschreden. Op de site van het Eindhovens Dagblad staat een preek van deze sjeik. In deze preek heeft hij het over de ‘Iraakse bezetters’ en dat hij onder andere hoopt dat deze ‘uit elkaar gescheurd worden’. Hij vindt dat ‘jonge mannen geofferd’ moeten worden, ‘kelen doorgesneden moeten worden’ en ‘schedels verbrijzeld moeten worden.’

Stuk voor stuk verschrikkelijke teksten waarvan de Eindhovense VVD fel afstand neemt. Wij roepen dan ook iedereen op, en in het bijzonder de al-Fourquaan moskee en de stichting Waqf, om afstand te nemen van deze sjeik en zijn uitspraken.

Op 21 april sprak de commissie nog met de burgemeester over het actieplan radicalisering en polarisatie. Een actieplan welke sterk uitgaat van allerlei vormen van preventie.

1. Deelt de burgemeester de mening van de Eindhovense VVD dat een dergelijke conferentie met haatzaaiende prekers niet bijdraagt aan de doelstellingen van het genoemde actieplan? Graag voorzien van een toelichting.
  2. Is de burgemeester bereid om alles te doen wat noodzakelijk is om te voorkomen dat de genoemde sjeik zal spreken in Eindhoven?
  3. Wanneer gaat de burgemeester serieus in gesprek met de al-Fourqaan moskee om hen duidelijk te maken dat we dit soort zaken niet tolereren in onze stad, de stad die juist hard werkt aan de bevordering van tolerantie en respect?

Wij gaan ervan uit dat gezien het tijdstip van de conferentie deze vragen met zeer grote spoed beantwoordt zullen worden, uiteraard voorzien van de nodige acties van de burgemeester om deze sjeik te weren.

Met vriendelijke groet,

Ferry van den Broek