“Fraude bijstand loont”, VVD stelt vragen

Raadslid Marcel Punte heeft, na uitspraken van het Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs (LCSR), vragen gesteld aan het college. Het LCSR zegt dat fraude in de bijstand zou lonen, omdat ‘fraudeurs hun straf ontlopen doordat ze niet worden aangepakt door gemeenten’.

Wettelijke regeling ineffectief
In een ingezonden brief in het blad ‘Binnenlands Bestuur’ stelt LCSR-voorzitter Irma Heintzberger dat “gemeenten het goedkoper  zouden vinden om geen diepgravend onderzoek te doen naar de lengte van de periode dat een fraudeur ten onrechte een uitkering kreeg. Daardoor hoeft hij niet terug te betalen, krijgt hij geen boete en wordt hij ook niet strafrechtelijk aangepakt”. LCSR  meent dat ‘veel gemeenten alleen de prioriteit leggen bij het beëindigen van een uitkering waardoor de echte fraudeur ontkomt aan een passende sanctie.’

Is er een fraudetrend?
Marcel Punte, raadslid, wil daarom ook weten hoe het beleid van de gemeente rondom bijstandsfraude is geregeld. Hij vraagt gegevens op hoe vaak fraude wordt vastgesteld, hoe veel redicive er voorkomt en hoe Eindhoven scoort tegenover andere gemeenten. Punte wil met deze gegevens kijken of er een trend ontstaan is over de afgelopen jaren.