Opinie: Tussenbalans coalitie Eindhoven nog lang niet positief

Vandaag precies een jaar geleden startte in Eindhoven de coalitie van PvdA, D66, GroenLinks en de SP. Deze verjaardag is een mooi moment om een tussenbalans op te maken. In het coalitieakkoord ligt een grote nadruk op samenwerking: ‘samenwerking zit in ons DNA’. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

Recent heeft het college een voorstel gemaakt voor een nieuwe sportvisie. De Eindhovense Sport Raad heeft aangegeven zich niet serieus genomen te voelen in het proces. Schaatsend Eindhoven komt in opstand tegen de sluiting van de ijsbaan. Pas nadat het stuk openbaar is geworden, is er een gesprek geweest met de schaatsers. Hoezo, samenwerking zit in het DNA van dit college?

Rondom de ontwikkeling van de Brainport Industries Campus bleek samenwerking ook een lastige horde te zijn. Bij de ontwikkeling van deze voorziening, heeft de regio een belangrijke rol. Daarbij is er verzet vanuit de Eindhovense ondernemersverenigingen. Blijkbaar zijn ook zij niet voldoende geïnformeerd over de ontwikkelingen en het belang van de nieuwe campus.

Deze coalitie noemt zichzelf graag grenzeloos ambitieus. Maar in de onlangs gepresenteerde plannen voor 2016 werd grenzeloos ambitieus al genuanceerd tot ‘de manier waarop we buiten gebaande paden willen treden’. Prijzenswaardig, maar vooralsnog zonder resultaat. Ambitieuze voorstellen, zoals het vervroegen van de horecaopeningstijden en behoud van het Nachtnet, werden door de VVD ingediend.

Bijna een jaar geleden agendeerde de VVD de nijpende financiële situatie van het Muziekgebouw en adviseerden wij om een financiële reserve in te bouwen. Sinds de agendering zijn we negen maanden verder en het ziet er nog steeds niet naar uit dat het college erin zal slagen om eind mei de beloofde oplossing te presenteren. Is dit grenzeloos ambitieus? De VVD zou een krant kunnen vullen met dit soort voorbeelden maar die ruimte is er niet.

Voor het komende jaar doet het college er verstandig aan om de volgende tips over te nemen.Ga echt in gesprek. Voer geen gesprekken om ze te kunnen afvinken. Praat met bijvoorbeeld de ondernemers op de Hurk over het bestemmingsplan en de plaatsing van de Skaeve Huse. Spreek met de ondernemers die van het VDMA-terrein een fantastisch economische hotspot willen maken. Voer het gesprek met sportend Eindhoven om een gedragen sportvisie neer te leggen en vertaal dit naar goede voorstellen.

Breng geen nuance aan op ‘grenzeloos ambitieus’. In deze tijd moeten de inwoners van Nederlands vijfde stad kunnen rekenen op een ambitieus college. Een ambitieus college voor het stimuleren van werkgelegenheid, een ambitieus college dat de belangen van deze stad op het provinciehuis, in het Torentje en in Brussel met verve behartigt. Geef ruimte aan mensen om hun leven in te richten zoals zij willen en schrap beperkende regelgeving.

De VVD zal als grootste oppositiepartij goede voorstellen altijd steunen. Maar dan moeten er wél goede voorstellen komen. Ook het komende jaar gaan we door met het presenteren van alternatieven voor slechte voorstellen. Wanneer het college de gegeven tips overneemt, en die vertaalt naar goede voorstellen, kan zij in meer gevallen op onze steun rekenen.