Tegenprestatie bijstand moet beter verankerd worden

De enige regel die in de komende Participatiewet-verordening komt te staan is dat inwoners in de bijstand “zich maximaal moeten inzetten om bijstandonafhankelijk te worden”. Voor de VVD is deze zinsnede onvoldoende. Marcel Punte, woordvoerder bijstand, heeft daarom kritiek geuit in de commissie Economie en Mobiliteit.

Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid
Punte: “Voor de VVD zijn vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijke beginselprincipes die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.Ons uitgangspunt is dan ook dat iedereen probeert om in een eigen inkomen te voorzien. Voor mensen die hier, al dan niet tijdelijk, niet toe in staat zijn, hebben wij als overheid de verantwoordelijkheid om hiervoor een vangnet te organiseren. (…). Dit is een groot goed in Nederland waar wij trots op zijn.”

Niemand zit voor z’n lol in de bijstand
Volgens de VVD zijn mensen in een uitkeringssituatie verantwoordelijk om er alles aan te doen om uit deze situatie te komen. “Naast maatschappelijke rechten zijn er ook maatschappelijke plichten. Wij gaan er van uit dat mensen zich hier maximaal voor inspannen, want niemand kiest bewust voor een uitkering.”

Tegenprestatie expliciet opnemen
Dit uitgangspunt hoeft niet opgenomen te worden in een verordening, maar de manier waarop invulling gegeven wordt aan de wettelijke verplichting van een tegenprestatie naar vermogen wel. “Wij denken dat een tegenprestatie kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Sommige mensen hebben net dat steuntje of duwtje nodig met als stok achter de deur zich actief in te zetten en zo te participeren in de maatschappij,” zegt Punte.