VVD tegen NL schaliegas vrij verklaren door Eindhovens college

De VVD is tegen een motie om het college op te roepen, naast Eindhoven, heel Nederland schaliegasvrij te (laten) verklaren. De fractie vindt dat minister Kamp al genoeg toezeggingen heeft gedaan om niet op korte termijn te gaan boren. De motie is toch aangenomen door een groot deel van de raad.

GroenLinks-motie aangenomen
De motie, ingediend door de linkse coalitiepartijen en BBL, CDA, CU, LE en OuderenAppel, geeft het college de opdracht om de Vereniging Nederlandse Gemeenten zich te laten uitspreken tegen schaliegas te zijn. Deze motie is door GroenLinks ingediend en kreeg, ondanks dat de motie in de ogen van de VVD overbodig is, de steun van een grote meerderheid van de raad.

Motie overbodig volgens VVD
In Den Haag heeft de verantwoordelijk Minister, Minister van Economische Zaken Henk Kamp, al meerdere keren gemeld dat er op korte termijn niet geboord gaat worden naar schaliegas. Om de minister beleidsvrijheid te geven, de Kamer niet voor de voeten te lopen met enerlei besluiten, en de overtuiging dat de overheid niet tegen, of vóór, een specifieke energiewinning moet zijn, meldt woordvoerder Van den Broek tegen de motie te zijn.