VVD wil dat raad spreekt over politiebureaus

Tijdens de commissievergadering van 8 oktober, voerde de commissie Financiën & Bestuur een debat over het concept regionaal veiligheidsplan Oost-Brabant. Dit plan is opgesteld door 41 Burgemeesters uit de regio en voorziet voor de aankomende jaren onder meer in bovenregionale veiligheidsstukken. Als één van de weinige partijen reageerde de VVD inhoudelijk op het stuk, dat door 'ambtelijke miscommunicatie' veel te laat werd aangeleverd.

Technische vragen
Normaal krijgt de raad haar stukken op tijd zodat de raadsleden zich voldoende kunnen voorbereiden op het debat. Er wordt gebruikt gemaakt van de mogelijkheid om technische vragen te stellen of om met mensen uit de stad in gesprek te gaan. Doordat dit plan slechts vijf dagen voor tijd werd aangeleverd, was de VVD genoodzaakt om alle technische vragen in het debat te stellen. De beantwoording van deze vragen zal uiterlijk maandag afgerond zijn zodat we het mee kunnen nemen in de raadsvergadering van een dag erna, waar we een besluit moeten nemen op dit plan.

Politiebureaus
De VVD heeft onder andere een punt gemaakt over de politiebureaus. In het plan wordt aangegeven dat er nog gewerkt moet worden aan een voorstel voor de huisvesting van de Eindhovense basiseenheden. Dat voorstel zorgt ervoor dat tot 2025 de huisvesting geregeld is. De Eindhovense VVD wil hier nadrukkelijk een rol in spelen. We vinden dat de raad zich moet kunnen uitspreken over het aantal politiebureaus. Niet met het doel om een debat over aantallen bureaus te voeren maar wel omdat we vinden dat de politie zo dicht mogelijk bij onze inwoners moet staan en dat het onze verantwoordelijkheid is hoe we dit het beste organiseren. De Burgemeester deelde deze mening gelukkig. Tijdens de raadsvergadering komen we met een voorstel om dit dan ook 'veilig' te stellen.

Politie capaciteit
Al jaren voert de VVD een discussie met de Burgemeester over de politie capaciteit. De Burgemeester vindt dat Eindhoven structureel te weinig agenten heeft. Mede om die reden is de Eindhovense VVD afgelopen zomer op gesprek geweest bij Minister Opstelten om dit aan te kaarten. De Minister gaf aan erg veel waarde te hechten aan het veiligheidsplan van de regio en zijn capaciteit daarop in te delen. Toen de VVD dit in de vergadering toelichtte, was de Burgemeester hierover verbaasd en ontstond er een scherp debat. Tegelijkertijd is hij niet bereid om het hoofdstuk 'Sterkte' aan te passen en daarin de eigenlijke wensen voor de capaciteit in beeld te brengen. De VVD zal daarom bij de raadsvergadering met een voorstel komen om de Burgemeester op te roepen dit echt regionaal in beeld te brengen.