Stop met onzin over de Ruit!

Naar aanleiding van berichtgeving vanuit de provincie over de Ruit en de reactie van het Eindhovense college daarop, heeft de VVD een opinie artikel geschreven. Dit stuk werd afgelopzen zaterdag geplaatst in het Eindhovens Dagblad. Het stuk is geschreven door raadslid Joost Helms en hij was tot de laatste verkiezingen als wethouder nauw betrokken bij het proces rondom de Ruit.

Linkse coalities Eindhoven en Helmond moeten kleur bekennen op basis van eigen onderzoeken.

Na 14 jaar discussie over de Ruit rond Eindhoven ligt nu alles op tafel. Tegenstanders hebben keer op keer gevraagd naar extra onderzoeken en deze liggen er nu, in totaal het resultaat van 14 jaar studies. Al dit onderzoek heeft veel (belasting-)geld gekost, maar het gaat ook om een groot en ingrijpend project. Het is dan ook toe te juichen dat op verzoek van de Tweede Kamer een extra afweging van de kosten en de opbrengsten (MKBA) is gemaakt. Ook is het goed dat nog eens is gekeken naar de laatste inzichten op het gebied van economische en mobiliteitsgroei ´n rekening wordt gehouden met verschillende scenario’s. Nu is het moment gekomen om te stoppen met praten en te handelen op basis van feiten en cijfers.

Wat zeggen deze cijfers? Heel simpel, dat een Oost-Westverbinding ten noorden van de as Eindhoven-Helmond nuttig én noodzakelijk is. Kortom, de Ruit rond Eindhoven moet worden afgemaakt. Deze conclusie was door de gehele regio al in 2007 getrokken en onderschreven door alle betrokken gemeenten en de provincie. Toen werd namelijk het Bereikbaarheidsakkoord ZuidoostvleugelBrabantStad vastgesteld. Een totaalpakket aan zorgvuldig afgewogen maatregelen die nodig waren om de bereikbaarheid van onze regio te waarborgen. De aanleg van nieuwe wegen (waaronder de Ruit) vormden hierbij een sluitstuk voor die problemen die niet op andere wijze (betere benutting, aanpassingen bestaande infrastructuur, etc) konden worden opgelost. De aanleg van de Ruit is daarmee besloten door alle betrokken gemeenten, waaronder Eindhoven en Helmond.

Tot onze verbazing besloten de nieuwe, linkse coalities van Eindhoven en Helmond dit voorjaar dat zij opeens tegen de Ruit waren. Zonder hierover de discussie met de gemeenteraden aan te gaan, werd hierbij dus een eerder besluit van deze zelfde raden opzij geschoven. Een handelswijze die zo niet onbehoorlijk, dan toch in ieder geval minachtend is te noemen richting het hoogste democratisch orgaan in beide gemeenten. Op vragen naar het hoe en waarom werden ontwijkende antwoorden gegeven en alleen maar verwezen naar het nieuwe standpunt, namelijk dat beide coalities een nieuw, alternatief maatregelenpakket gingen uitwerken. Wat heeft dit opgeleverd?

Niets. Zoals wij al verwachtten, bleek uit de door het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven uitgevoerde onderzoeken, in opdracht van onder andere Eindhoven en Helmond, dat de aanleg van de Ruit nog steeds noodzakelijk is. Ook bij de nieuwste inzichten in economische en bevolkingsgroei, nieuwe mobiliteitsoplossingen, het nieuwe werken, etc. Let wel, dit blijkt dus uit onderzoek in opdracht van de tegenstanders! Wel werd er geconcludeerd dat een éénbaansweg tussen Ekkersrijt en Laarbeek wellicht voldoende capaciteit heeft waardoor een tweebaansweg (nog) niet noodzakelijk is. En dat de verbreding van de N279 tussen Veghel en Laarbeek ook (nog) niet nodig is.

En wat nu? Op basis van alle nieuwste onderzoeken en inzichten stelt de provincie voor de Ruit rond Eindhoven aan te leggen. In een sobere, tweebaans-variant. Zou het ook éénbaans kunnen? Wellicht wel, maar dit leidt maar tot een geringe afname van impact van de nieuwe weg op de omgeving en een beperkte afname van de aanlegkosten. Voor de veiligheid en de blik op de toekomst is het dus verstandiger nu gelijk tweebaans aan te leggen. Ook kiest de provincie er voor de N279 tussen Veghel en Laarbeek voorlopig ongemoeid te laten. Een verstandige keuze als je ziet dat de opbrengsten van dit traject relatief laag zijn ten opzichte van de kosten. Het geld dat hiermee bespaard wordt kan dan gebruikt worden om knelpunten op de A67 op te lossen. Hiermee wordt tevens voorkomen dat de nieuwe weg een alternatieve snelweg wordt omdat de A67 zo vaak problemen kent.

De provincie heeft dus laten zien verstandige besluiten te kunnen nemen, op basis van de nieuwste, gewijzigde inzichten. Hierbij is de verstandige inzet van belastinggeld doorslaggevend en niet de persoonlijke wensen van gedeputeerde Van Heugten zoals tegenstanders vaak beweren.

Maar wat gaan de linkse coalities in Eindhoven en Helmond nu doen? Durven zij nu ook het verstandige besluit te nemen? Het besluit waarbij op verstandige wijze belastinggeld wordt ingezet om de noodzakelijke(!) maatregelen op het gebied van de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze regio worden getroffen? Of gaat zij nu verder met het doorduwen van haar eigen wensen (precies waar zij Van Heugten in het verleden van betichtte)? En neemt zij dan ook de verantwoordelijkheid voor de schade die zij daarmee toebrengen aan de belangen van haar eigen inwoners en de economische schade voor deze regio en de BV Nederland?

Ik ben benieuwd...