VVD: Weinig vertrouwen door gebrek oplossing Muziekgebouw

Afgelopen dinsdag heeft de raadscommissie Economie & Mobiliteit op initiatief van de VVD-fractie gediscussieerd over de financiële problemen bij het Muziekgebouw. Reden om dit te agenderen was de recente brief van het college met de eerste resultaten van het stappenplan om te komen tot een financieel gezonde situatie. Raadslid Monique List geeft hieronder een verslag.

Toezegging college is half jaar oud nieuws
Deze eerste resultaten zijn voor de VVD-fractie niet erg hoopvol en leveren weinig concrete financiële bijdragen. Voor de VVD was er de urgentie om dit met spoed te behandelen, aangezien later op de avond de Jaarrekening 2014 en in juni de Kadernota 2016 zou worden behandeld. Als er geen structurele financiële oplossing zou zijn, willen wij dat dit college in ieder geval een extra incidentele financiële voorziening treft. Opnieuw hield het college vol dat het vertrouwen heeft dat er de komende tijd een oplossing komt, door o.m. besparingen op de bedrijfsvoering, meer sponsoren en een eventuele fusie met de Effenaar. Deze toezegging kregen wij een half jaar geleden ook, helaas met weinig resultaat tot nu toe.

Motie aanleg financiële buffer voor Muziekgebouw verworpen
Wij hebben dan ook weinig vertrouwen in de beloften van het college en hebben tijdens de behandeling van de Jaarrekening een motie ingediend om een gedeelte van het weerstandsvermogen te reserveren voor het Muziekgebouw. Het weerstandsvermogen van de gemeente is een buffer om ook in financieel ongunstige tijden haar taken te kunnen uitvoeren.  Helaas kreeg deze motie in de raadsvergadering diezelfde avond geen meerderheid van stemmen.

Zorgen over wantrouwen Raad van Commissarissen in college
Ook maakten wij ons zorgen over het gezamenlijk optreden van de Raad van Commissarissen en het college, zeker gelet op de berichtgeving dat de voorzitter van de RvC, wegens gebrek aan vertrouwen, zijn ontslag heeft aangeboden. De wethouder verzekerde ons dat in gezamenlijkheid gezocht wordt naar oplossingen. De VVD vindt het Muziekgebouw van groot belang voor stad en regio, vanuit cultureel en economisch belang. Wij zullen dan ook de inzet van het college op dit dossier kritisch blijven volgen.