Behandeling aantal aangiftes Eindhoven: het moet beter!

De VVD vindt de resultaten van een onderzoek door RTL Nieuws over de aangiftebehandeling in Eindhoven verontrustend. Woordvoerder veiligheid Ferry van den Broek vindt het oplossingspercentage van 29%, lager dan het landelijke gemiddelde van 37%, onvoldoende. Daarom stelt hij aan de burgemeester, portefeuillehouder veiligheid, raadsvragen.

Kloppen de cijfers wel?
De politie heeft bij RTL Nieuws aangegeven ‘de cijfers ongeschikt te vinden om conclusies te trekken’. Opvallend, omdat het RTL Nieuws exact dezelfde cijfers gebruikt zoals de Minister van Veiligheid en Justitie doet. De minister verzekerde zelfs dat dit aangiftesysteem met deze methode betrouwbaar is. Van den Broek wil daarom graag weten van de burgemeester hoe hij de cijfers duidt.

Slachtoffers High Impact Crimes de dupe
Veel aangiftes van woninginbraak liggen op de plank, omdat er te weinig recherchecapaciteit voor handen zou zijn. Van Den Broek: “We beschouwen een woninginbraak als High Impact Crime, omdat deze vorm van criminaliteit een grote impact heeft op slachtoffers. Het is voor de Eindhovense VVD onverteerbaar wanneer dit in Eindhoven ook het geval blijkt te zijn.” Daarom vraagt hij of deze situatie ook voor Eindhoven geldt en of de burgemeester zich aan de zero-tolerance-richtlijn houdt van het Openbaar Ministerie.

Antwoorden vóór behandeling Kadernota
De woordvoerder veiligheid wil de antwoorden graag voor de behandeling van de Kadernota zien. “We willen graag de antwoorden tijdig, zodat we dit mee kunnen nemen in de totale overwegingen inzake de Kadernota,” besluit Van Den Broek. De kadernota beschrijft de beschikbare inzet van gemeentelijke middelen op hoofdlijnen, en de VVD kan dus wellicht nog sturen met betrekking tot dit onderwerp.