Verbetering onderwijsgebouwen op losse schroeven: groot tekort

Het integraal huisvestingsplan (IHP), een groot en belangrijk plan om de huisvesting van de Eindhovense scholen beter te regelen, staat sinds kort op losse schroeven. Recent is bekend dat het plan een financieel tekort kent; daarom heeft de VVD, samen met D66 en CDA, dit laten behandelen in de commissie Ruimte en Vastgoed. Raadslid Hans Rozendaal deed het woord.

Rijk stelt minder middelen beschikbaar
De wethouder is gevraagd naar de stand van zaken en legde uit dat er minder geld van het Rijk komt voor de huisvesting van scholen. Ze zei dat ze nog in gesprek is met de scholen, maar dat nog geen oplossing is gevonden. Het gat blijkt 80 miljoen euro te zijn, en zowel het college als scholen hebben als uitgangspunt er ieder niet meer geld in te willen steken. De VVD heeft aangedrongen op onderzoek naar mogelijke andere financiering, waarbij ook marktpartijen betrokken kunnen worden. Uit de antwoorden die de fractie kreeg, bleek dit nog onvoldoende gebeurd.

Investeringen moeten terugverdiend worden
Rozendaal: “Als belangrijkste heeft de VVD aangegeven dat er in elk geval voor moet worden gezorgd dat investeringen en exploitatie bij een en dezelfde partij moeten komen te liggen, omdat daarmee de investering in kwaliteit en duurzaamheid veilig kan worden gesteld. Investeringen in essentiële verbeteringen kunnen zo worden terugverdiend.” De wethouder zegde toe nog nader te kijken naar onze adviezen.

Investering in onderwijshuisvesting is belangrijk voor de stad
Het overleg tussen gemeente en de scholen over dit financiële tekort is nog niet klaar . De VVD zal de vinger aan de pols blijven houden bij dit onderwerp. Rozendaal besluit: “Niet alleen is er veel gemeenschapsgeld mee gemoeid, zo’n slordige 225 miljoen euro,  goede huisvesting van scholen is ook in het belang van de hele stad.”