VVD eist voor de laatste keer openheid informatie over ijsbaan

Het college weigert consequent stukken te delen rondom het onderzoek naar een multifunctionele accommodatie, waarbij het IJssportcentrum opgenomen wordt in de Tongelreep. De VVD-fractie doet daarom een noodgreep en wijst de college op haar wettelijke informatieplicht. “De maat is vol”, aldus fractievoorzitter Van Den Broek en eist de stukken op vóór het debat van 13 juli.

Beantwoording vragen fusie ijsbaan en zwembad
Het college wijst in haar antwoorden naar een onderzoek van een scenario, waarbij een of meerdere ijsbanen in de Tongelreep gevestigd zou worden. Enkel staat de conclusie in de beantwoording: het zou te duur zijn. Van den Broek: “Omdat de fractie graag haar eigen afweging wil maken over alle scenario’s, vroegen we de stukken op van de onderzoeken van alle scenario’s, waaronder de variant van de multifunctionele accommodatie.”

Geen reactie van het college
In de tweede vragenronde vroeg de VVD weer naar de stukken naar het college. In de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling kreeg de VVD onvoldoende uitleg over de MFA en vroeg daarom wéér naar de onderliggende stukken. Daarna werden er nog enkele keer korte stukken tekst uitgewisseld, maar nog steeds is de beantwoording onvoldoende in de ogen van Van Den Broek. De wethouder houdt zich stil rondom de stukken en heeft zelfs niet uitgelegd waarom de stukken niet verspreid kunnen worden aan alle raadsleden.

Oproep aan college om zich aan de wet te houden
Na vijf keer formeel én informeel te vragen naar de stukken, is de maat vol voor Van Den Broek. Met een brief naar het college wijst de VVD op de passieve informatieplicht van het college naar de raad. Van Den Broek: “De VVD wil graag met het college naar de beste oplossing zoeken voor het IJssportcentrum, maar dan wel op basis van alle beschikbare stukken. Wij verwachten de rest van alle stukken dus snel vóór het debat van de sportvisie op 13 juli.”