Eindhovense VVD goed vertegenwoordigd op VNG-congres

Op 20 september organiseerde de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een groot congres voor raadsleden. Dit congres stond in het teken van de drie decentralisaties. Ook de Eindhovense was goed en actief vertegenwoordigd. Marcel Oosterveer gaf een presentatie, Marcel Punte nam deel aan een panel en Ferry van den Broek was te zien via een filmpje.

Presentatie over de financiën door Marcel Oosterveer
Tijdens de presentatie in Zwolle heeft Marcel andere gemeenten uitgelegd hoe Eindhoven in een vroegtijdig stadium om is gegaan met het stellen van financiële kaders en normen. De VVD is voor een solide financiële invulling van het beleid. De komende aanbestedingen hebben voor ons grote belangstelling: kunnen de mensen die dadelijk uitvoering moeten geven aan de decentralisaties wel hun werk goed doen bv.  zijn alle computers systemen getest en werkend, zijn de aanbestedingen op dit gebied al in gang gezet. Deze vragen lopen naast het intensieve traject van daadwerkelijke  hulpverlening en technisch inhoudelijke vertaling van het werk. De randvoorwaarden moeten ook kloppen, zowel maatschappelijk als financieel.

Paneldiscussie met Marcel Punte
Marcel Punte nam plaats in een panel. Naast Marcel namen ook raadsleden uit Westerveld en Ubbergen plaats in dit panel. Samen met de burgemeester van Almere en voorzitter van de VNG, Annemarie Jorritsma, voeren zij een inhoudelijke discussie over de rol van de raad in het proces van de decentralisaties. Ook de griffier van Meppel was aanwezig.

Filmpje met Ferry van den Broek
Op het congres werd ook een filmpje getoond over de volksvertegenwoordigende rol in het sociaal domein. In dit filmpje, dat ook gebruikt zal worden bij cursussen voor ambtenaren, geeft Ferry samen met twee andere fractievoorzitters, een inkijkje hoe de VVD omgaat met de volksvertegenwoordigende rol. Het filmpje is ook hieronder te bekijken.