‘Vechten tegen de Haagsche bierkaai’: regulering cannabisteelt

Naar aanleiding van een motie van de VVD heeft het college de mogelijkheden én de onmogelijkheden rondom de pilot ‘regulering cannabisteelt’ gesommeerd in een notitiestuk. De burgemeester vindt het lastig om een verder pad uit te stippelen; voor woordvoerder Ferry van den Broek moet er gekeken worden naar een business case om te kijken of we dingen mogelijk kunnen maken.

‘Vechten tegen de Haagsche bierkaai’
Van Den Broek: “Het Haagsche dieptepunt is recentelijk bereikt met de motie-Oskam van het CDA, die werd gesteund door PVV, VVD, CU en SGP. Ik kan alvast zeggen dat we de burgemeester onverminderd steunen in zijn strijd tegen het Rijk.” De fractie merkt op dat ‘Den Haag’ geen enkele beweging maakt in het dossier en Van den Broek zegt dat hij voor regulering is vanuit pragmatisme.

Proefproces én VN-conferentie: kansen voor Eindhoven
Een onderzoek rondom mensenrechten en juridisch uitzoekwerk over de teelt stemt Van Den Broek hoopvol. “We denken dat er uit het onderzoek argumenten kunnen komen die juridisch te gebruiken zijn. En van onderzoeken trekt dit kabinet zich niet veel aan; misschien wel van een uitspraak in het proefproces,” zegt Van den Broek. Volgend jaar vindt een belangrijke VN-conferentie plaats over drugs en steeds meer oud-wereldleiders laten van zich horen: men moet over gaan tot regulering. Wat betreft de VVD gaat de burgemeester deze conferentie bijwonen.