Dossier Kadernota 2016-2019: Maatschappelijke Ontwikkeling

Namens de fractie deden onze raadsleden Marcel Punte en Ceciel van Stratum het woord over de Kadernota met betrekking tot Maatschappelijke Ontwikkeling: de onderwerpen zijn sport en de drie decentralisaties met WIJ-Eindhoven.

Voor de VVD is het belangrijk dat WIJ-Eindhoven doet wat zij moet doen. Nu is er echter geen monitor op de uitvoeringsinstantie voor de gemeentelijke zorg, en dat baart Punte zorgen. Ook vraagt de VVD zich af hoe het zit met een risico van 2 miljoen euro op de jeugdzorggelden. Punte: “Ook moet het aanspreken de reserve voor de decentralisaties alleen gebeuren om tekorten voor zorg aan de hulpbehoevenden te dekken, níét voor uitvoeringskosten van WIJ-Eindhoven of een uitgavetoename van arbeidsvoorwaarden.”

Van Stratum is blij dat de fractie eindelijk de stukken heeft mogen ontvangen over de multifunctionele accommodatie, een plan om het zwembad en de ijsbaan te combineren in één gebouw. De VVD vindt keuzes maken prima, maar dan moeten deze keuzes wel goed onderbouwd zijn, en dat is met de ijsbaan, volgens Van Stratum, “echt niet het geval geweest”. De fractie ziet uit naar de bevindingen van het expertteam die de situatie rondom de ijssport onderzoekt en hoopt dat de wethouder hier serieus mee aan de slag gaat.