VVD over Sportvisie: Eindhoven meest innovatieve sportstad!

De sportvisie is vandaag inhoudelijk behandeld. Voor de VVD, bij monde van Ceciel van Stratum, mag er meer ambitie in, zoals haal het Nationaal Sportcentrum naar Eindhoven en laat de goedlopende Eckart-sporthal open. Al deze stappen zouden Eindhoven tot meest innovatieve sportstad moeten maken en de lokale sport met haar vele verenigingen laten opbloeien.

“Hoe kun je nu de huurovereenkomsten opzeggen?!”
Wethouder Sport Van Kaathoven schermt met het feit dat zij samen met de verenigingen en alle belanghebbenden de sportvisie heeft opgesteld. Gezien de grote verontwaardiging vanuit de stad, lijkt Van Stratum niet het geval. Ook de laatste aflevering in de ijsbaansoap wekt enorme verbazing op: “Kan de wethouder zeggen waarom er na maanden stilte voor gekozen is om uitgerekend vlak voor dit beladen debat de huurovereenkomst met een aantal ondernemers op de ijsbaan op te zeggen?” zo vraagt de VVD.

Eckart moet open blijven
Het is een bijzondere keuze van dit college om sporthal Eckart te sluiten. Deze sporthal heeft een van de hoogste bezettingsgraden van sporthallen in Eindhoven: ruim 80%. Voor de VVD is het dan ook onlogisch om juist deze te sluiten. “Ook is recentelijk nog €20.000 geïnvesteerd in de hal; het zou weggegooid geld zijn om de hal dus nu te sluiten,” zegt Van Stratum.

Nationaal Sportcentrum naar Eindhoven
Naast design en high-tech zou sport een van de Brainport-pijlers moeten zijn. Door het Nationaal Sportcentrum naar Eindhoven halen, zou Eindhoven een mooie derde topper kunnen zijn. Van Stratum:” (…) We hebben allemaal gezien wat grote sportevenementen met een stad kunnen doen zowel qua city marketing, economisch als sportief ook voor de breedtesport: denk maar aan de EK hockey in Den Haag en de Grand Depart van de Tour de France in Utrecht.”

Dikke onvoldoende voor de wethouder
“De wethouder scoort wat de VVD betreft echt een ruime onvoldoende zowel op het proces als op de inhoud van de voorliggende sportvisie,” besluit Van Stratum. Zij geeft wethouder Van Kaathoven dan ook een welgemeend advies: “Wethouder, denk goed na of u de juiste persoon bent om dit verstoorde proces weer op de rails te krijgen en om ervoor te zorgen dat de sportvisie tot een goed einde komt. ”