Veiligheid (Kadernota 2016): tekort politie in Eindhoven oplossen

In de Kadernota 2016 heeft de VVD extra aandacht gevraagd voor veiligheid in Eindhoven. Het is al even bekend dat Eindhoven relatief weinig agenten heeft tegenover andere grote steden in Nederland. Daarom zijn er moties om de Minister van Veiligheid op te roepen om meer agenten te leveren, en om een onderzoek in te stellen hoe we BOA’s meer politiële taken kunnen geven.

Brief om meer agenten
Den Haag heeft het beeld dat Eindhoven juist te veel agenten heeft. Het verschil in de visie tussen het Kabinet en de Eindhovense VVD-fractie is dat nu aspirant-agenten nu als volwaardige agent wordt gerekend. de VVD, samen met CDA, OAE, BBL en D66 roepen het college dan ook op om onze zorgen in een brief op te nemen, een dringende herberekening te maken over het hogere benodigde aantal agenten en dit zo snel mogelijk te regelen.

Misschien kunnen BOA’s inspringen?
Volgens veiligheidswoordvoerder Van Den Broek kan het even duren voordat Den Haag met de benodigde aantal agenten over de brug komt. Daarom wil de VVD kijken hoe we de zogenaamde bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s) die in dienst zijn van de gemeente, maximaal kunnen inzetten om het tekort op te vangen. Omdat hiervoor waarschijnlijk extra opleidingen nodig zijn, vraagt Van Den Broek het college om inzichtelijk te maken wat het financiële effect is van het opschalen van deze BOA’s.

Innovatie kan veiligheid helpen
Voor de VVD is het belangrijk dat er geinnoveerd blijft worden, ook in de veiligheid. Innovatie kan leiden tot een betere aanpak van criminaliteit en tot een positiever veiligheidsgevoel. Daarom wil de VVD dat het college een programma opstart waarbij innovatie prominenter ingezet wordt om criminelen op te sporen en criminaliteit te bestrijden.