NRE-terrein 'Gebouw 3': VVD wil probleem in beeld brengen

Dinsdag 26 augustus bracht het Eindhovense college van B&W een nieuw voorstel over het NRE-terrein naar de raad. Het voorstel ging specifiek over ‘Gebouw 3’. Dit grote gebouw, voor het oog vaak net verscholen achter het grote NRE-gebouw, zou gebruikt worden om onder andere de afdeling archeologie te huisvesten.

De VVD heeft er op zich geen probleem mee om gemeentelijke afdelingen in ‘Gebouw 3’ te huisvesten. Het is echter voor ons moeilijk om écht enthousiast te worden als we één miljoen euro moeten lenen om dat gebouw tien jaar overeind te houden.

Vrije meters voor de stad
Daar komt nog eens bij dat voor dit geld de vervuiling en asbest blijft zitten en de gebruikers van het gebouw, voor een groot gedeelte dus de gemeente, nog zelf moeten betalen voor bijvoorbeeld brandveiligheid. Wat wel positief is, zijn de kansen die het gebouw biedt voor andere partijen in de stad. Immers, de meters die vrij blijven, kunnen wat ons betreft door anderen ingevuld worden.

'College is laconiek'
Tijdens de commissievergadering sprak Dhr. Struijk op eigen titel in. De werkgroep Picuskade/NRE, waar hij voorzitter van was, heeft zich net opgeheven omdat het overleg met de gemeente weinig resultaat had. Hij gaf aan bezorgd te zijn over de vervuiling op het hele terrein en betoogde dat het college hier erg laconiek mee omgaat.

Links college zit op chemische blaren
Toen de gemeente NRE verkocht kreeg ze ook een bedrag voor de sanering van de grond. Dit geld, dat nodig was om de veiligheid van mens en milieu te garanderen, is door het links college van toen vanzelfsprekend uitgegeven. De linkse coalitie van nu moet alsnog op de chemische blaren zitten.

De VVD heeft technische vragen gesteld om vast te stellen hoe groot het probleem exact is en of het college dit wel tussen de oren heeft. Afhankelijk van de antwoorden zullen we verder actie ondernemen.