Raad Sportvisie: VVD houdt voor de tweede keer ijsbaan open!

In de laatste raadsvergadering van het politieke jaar draaide het eigenlijk maar om één ding: kiest de raad om het IJssportcentrum open te houden, of toch, ondanks alle ophef vanuit de stad, te gaan sluiten. Voor de VVD was het duidelijk: de ijsbaan dient open te blijven. Daarom diende raadslid Ceciel van Stratum een motie in om deze open te houden.

2011: eerste keer dat de VVD de ijsbaan openhield
Het dossier rondom de ijsbaan is niet alleen van afgelopen jaar. Het ijssportcentrum stond bij het vorig college ook op de lijst om gesloten te worden door bezuinigen. Uiteindelijk is er, onder aanvoering van toenmalig sportwoordvoerder Ferry Van Den Broek, samen met de stad en een meerderheid van de raad besloten om de ijsbaan open te houden. Dat betekende dat de sporttarieven over de hele stad fors omhoog gingen, met positief advies van de sportkoepel, zodat de ijsbaan open bleef.

2015: VVD dient weer motie in om weer het IJssportcentrum open te houden
Voor sportwoordvoerder Van Stratum is het een logisch verhaal: “er is geen duidelijke en goed onderbouwde reden om de ijsbaan te sluiten. Daarnaast zijn er vele kostenbesparende opties niet bekeken, is het draagvlak in de stad om tot sluiting over te gaan nihil, en is het proces aan alle kanten misgegaan.” Naast de vele moties om meer ambitie te tonen rondom de Sportvisie, moest er een motie komen om de ijsbaan open te houden. De hele oppositie tekende met Ceciels motie mee.

Raadsbrede motie uiteindelijk geschreven en unaniem aangenomen
Het werd voor fractievoorzitter Van Den Broek uiteindelijk duidelijk dat de hele raad gezamenlijk het IJssportcentrum open wilde houden, echter tot minimaal welke datum en hoe de tekorten gedekt dienen te worden, waren nog wat verschillen. Tijdens de raad vroeg de VVD ook een schorsing om zo een nieuwe motie te schrijven, waar de verschillen overbrugd werden, zodat de hele raad achter de nieuwe motie kon staan. Deze motie is dan ook unaniem aangenomen.

De VVD is blij met alle steunbetuigingen van de stad en van alle verenigingen om deze belangrijke voorziening open te houden; wij danken jullie hartelijk en wensen iedereen veel schaatsplezier toe!