Woonwagens Orpheuslaan: nederlaag voor 'groen' college

Bijna een jaar geleden stelde het college voor het woonwagenkamp aan de Orpheuslaan uit te breiden van vijf naar tien wagens. Dit was nodig omdat de wagens van het kamp in Tongelre moesten verdwijnen voor de uitbreiding van de woonwijk aldaar. Het plan stuitte destijds al op veel verzet in de raad en ook het plan van 26 augustus krijgt geen goedkeuring van de gemeenteraad.

Raad stelt veel vraagtekens
De uitbreiding werd gepland in de groene zone van de Dommel. Hiervoor moest dan wel gecompenseerd worden door het afsluiten van de Sumatralaan. In de raad werden meteen vraagtekens gesteld bij dit plan omdat het een forse aantasting van de Dommelvallei betekende. Daarnaast zou de afsluiting van de Sumatralaan het economisch draagvlak wegslaan onder de Karpendonkse Hoeve. Verder bleek het college geen advies te hebben gevraagd aan het Trefpunt Groen Eindhoven, wat in dit soort situaties wel de afspraak is.

College zette plan stug door
In de vergadering van dinsdag 26 augustus lag het voorstel weer voor. Ondanks het negatieve advies was het voorstel vrijwel ongewijzigd. De compensatie door afsluiten van de Sumatralaan was er weliswaar uitgehaald, maar verder was er niets gedaan met de bezwaren.

De VVD heeft haar verbazing hierover uitgesproken. Een college dat zich profileert als zeer milieuvriendelijk en dat een brug op grote hoogte over de Dommel al een aantasting van het Dommeldal noemt is wel bereid huizen te bouwen in het Dommeldal. Dit is voor ons onbegrijpelijk.

PvdA spreekt zich niet uit
Ook de overige partijen, met uitzondering van de PvdA gaven aan het plan nog steeds zeer bezwaarlijk te vinden, zodat de wethouder niets anders restte dan het voorstel in te trekken en te gaan zoeken naar een ander locatie om de betreffende woonwagens naar toe te verplaatsen.