Wethouder krijgt van VVD motie van wantrouwen over ijsbaan

Nadat de raad het eigen initiatief terug heeft moeten nemen rondom het IJssportcentrum, omdat het proces niet goed is gelopen, is het niet meer dan logisch dat er vraagtekens gesteld worden over het verleden. En dat zorgt óók voor twijfels naar de toekomst. Daarom diende de VVD een motie van afkeuring én wantrouwen in tegen sportwethouder Van Kaathoven.

Proces rondom ijsbaan krijgt dikke onvoldoende
De motie heeft een lange lijst van feitelijke punten waar het in het dossier Sportvisie is misgegaan: de gebrekkige communicatie met alle belanghebbenden, het onvoldoende bekijken van besparingsopties (behoudens sluiting), het mondjesmaat geven van informatie aan de raad rondom de multifunctionele accommodatie en het voortijdig opzeggen van huurcontracten vóórdat de politieke behandeling van de sluiting van de ijsbaan heeft plaatsgevonden. De VVD keurt het gelopen proces dan ook af.

Gaat het komende proces wel goed?
Eerder heeft de raad een VVD-motie aangenomen om de ijsbaan open te houden. Gezien het feit dat het vertrouwen van sportend Eindhoven in de gemeente door de wethouder minimaal geschaad is en dat de wethouder het proces van begin af aan niet goed heeft kunnen sturen, heeft de VVD twijfels voor de toekomst. De twijfels gaan over het verdere proces met de ijsbaan mét deze wethouder. Fractievoorzitter Van Den Broek diende met steun van de hele oppositie de uiteindelijke motie van wantrouwen in. De motie werd mede ingediend door CU, OAE, LPF, BBL en LE, het CDA heeft meegestemd.

Wethouder wordt beschermd door coalitie
Na de schorsing voor beraadslaging door de coalitie uitte de coalitie dat zij ook vinden dat het proces slecht is verlopen, maar dat de wethouder zich nog een keer mag bewijzen en dat de motie van wantrouwen “smakeloos” was. De coalitie heeft de meerderheid in de raad en daardoor is de motie van wantrouwen ook verworpen. Wethouder Van Kaathoven meldde dat zij nog het vertrouwen heeft van de meerderheid in de raad en wil daarom niet zelf opstappen na dit proces.