Minder politie bij voetbalwedstrijden in Eindhoven?

Zes gemeenten gaan experimenteren met soepelere maatregelen rond betaalde voetbalwedstrijden waarbij de vermindering van politie-inzet onderdeel is van het experiment. Eindhoven behoort tot één van de zes pilotgemeenten. De VVD wil graag weten van het college wat dit nu specifiek betekent voor de stad.

Minder hekwerk, harder optreden
In de media wordt al veel gezegd over wat deze pilot inhoudt. De pilot wordt voorgesteld door een landelijke groep over voetbalveiligheid. Daar maakt de KNVB, het Openbaar Ministerie, maar ook onze eigen burgemeester deel van uit. Een aantal van de veranderingen zijn dat er zou meer geleund worden op het zelfcorrigerend vermogen van supportersgroepen, er minder hekwerk geplaatst wordt, maar dat er aan de andere kant rellende supporters harder aangepakt worden.

Meer helderheid van de burgemeester gevraagd
Voor de VVD is het vernemen van de maatregelen uit de media niet genoeg om er een oordeel over te kunnen maken. Daarom vraagt de fractie een debat aan met de burgemeester – lid van de pilotgroep – om nu precies erachter te komen wat deze pilot voor Eindhoven inhoudt. Dit agenderingsverzoek is nog niet behandeld door het presidium van de raad, die over de agenda van de raad gaat.