Vestdijktunnel: wil SP-wethouder geen debat?

In de commissievergadering Economie & Mobiliteit heeft de VVD een rondvraag gesteld over de mogelijke afsluiting van de Vestdijktunnel. De aanleiding voor deze vraag was een bericht in de krant dat het college het onzalige idee heeft om de Vestdijktunnel mogelijk af te sluiten.

Simpele vraag, simpel antwoord?
De VVD stelde de vraag wat de status is van dit plan en wanneer de uitwerking van dit plan aan de raad wordt verzonden. Je zou denken dat dat een vrij simpele vraag is waar een eenvoudig antwoord op gegeven kan worden. Dat bleek niet het geval. Mobiliteitswethouder Jannie Visscher (SP) draaide echter om de hete brij heen.

Eindhoven op Weg
Vorig jaar heeft de raad ingestemd met de brede visie op mobiliteit in onze stad. Dat voorstel is destijds op meerdere onderdelen gewijzigd door de VVD en we hebben aangegeven de uitwerking van deze visie kritisch te blijven volgen. De wethouder gaf aan dat de uitwerking ergens volgend jaar klaar is maar wilde geen toezegging doen wanneer dat plan precies klaar is.

Geen debat over afsluiting Vestdijktunnel?
De VVD wilde een toezegging van de SP-wethouder dat het uitgewerkte plan in ieder geval naar de raad gaat zodat er een debat over gevoerd kan worden. Hoewel het een bevoegdheid van het college is, vindt de VVD dat over een dergelijk ingrijpende verandering, een debat gevoerd moet worden. Zelfs na meerdere malen aandringen van de VVD, wilde de wethouder geen toezegging doen dat er een debat over gevoerd kan worden.

VVD zet het op de agenda
De reactie van de wethouder bevreemdde de VVD toch een beetje. Wanneer het plan ergens volgend jaar klaar is, zal de VVD het in ieder geval agenderen zodat er wel een debat over gevoerd kan worden en alle partijen aangeven hoe ze in deze mogelijke afsluiting staan. Wordt vervolgd!