Ontwikkelingssamenwerking geen taak gemeente

In de eerste commissievergadering na het reces stond een commissienotitie over mondiale bewustwording op de agenda. Deze notitie is bedoeld om de mening van de raadsleden te peilen om zo tot een definitief raadsvoorstel te komen. Over de notitie zelf vindt dan ook geen besluitvorming plaats.

Mondiale bewustwording?
Het nieuwe beleid rondom mondiale bewustwording, is bedoeld om het oude beleid van de stedenbanden te vernieuwen. Het college stelde in de notitie twee scenario's voor waaruit de raad een keuze kon maken. Beide scenario's gaan er echter van uit dat de gemeente vindt dat ze een taak heeft in lokale buitenlandse politiek en gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking. De VVD ziet dit anders. Wat ons betreft zijn dat nu juist geen taken van een gemeente.

Alternatief
De VVD heeft dus ook duidelijk aangegeven geen heil te zien in gemeentelijke beleid voor ontwikkelingssamenwerking. Wat ons betreft heffen we de post 'mondiale bewustwording' op en komt er geen specifiek nieuw ontwikkelingsbeleid. Wij stellen voor om het budget voor de jumelage met Bayeux onder te brengen bij cultuureducatie en het restant van het budget, 354.000 euro, over te hevelen naar Economische Zaken en het in te zetten voor activiteiten die voortkomen uit de internationale economische strategie.

Conclusie van het debat
Helaas ziet de commissie dit anders. Een ruime meerderheid van hen kiest braaf voor één van de twee voorgestelde scenario's en wil aan ontwikkelingssamenwerking blijven doen. De VVD is de enige partij die dit niet wil. Ook het college is voorstander van gemeentelijke beleid rondom ontwikkelingssamenwerking. Hoewel de Burgemeester aangaf dat het 'scheppen van economisch perspectief een sociale daad is' - wat erg liberaal is - vindt ook hij dat de gemeente hierin een verantwoordelijkheid heeft. Het college gebruikt de input van de commissie om tot een raadsvoorstel te komen dat later dit jaar nog wordt besproken. De VVD zal dan met wijzigingsvoorstellen komen zoals aangegeven in het betoog.