VVD wil meer informatie rondom opvang vluchtelingen

Niemand kan om de beelden van en verhalen over de vluchtelingen uit Syrië en buurlanden heen. Politiek Den Haag is bezig met de opvang van deze vluchtelingen en in de raad van Eindhoven zijn er al moties aangekondigd. De VVD wil graag, om het debat zuiver te voeren, graag meer informatie van het college rondom onder andere aantallen en de opvanglocaties in Eindhoven.

Actieve rol voor Eindhoven?
Afgelopen week stuurde de ChristenUnie een motie naar de gemeenteraad. Hierin verzoekt zij om als Eindhoven een actieve rol in te nemen in de problematiek rondom vluchtelingen. Diverse partijen in de krant hebben hun steun voor de motie al uitgesproken, maar de burgemeester heeft aangegeven er weinig voor te voelen.

Contact met kabinet en Kamer
Natuurlijk volgt de Eindhovense VVD de situatie rondom de asielzoekers nauwgezet. Naast het bieden van een locatie voor een AZC, betrekken we in onze afwegingen ook de effecten en gevolgen op sociale voorzieningen, de woningbouw, de leefbaarheid en de werkgelegenheid. Hierover hebben we ook contact met de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Klaas Dijkhoff en met Malik Azmani, woordvoerder in de Tweede Kamerfractie van de VVD.

Vragen voor het totaalbeeld
Om meer duidelijkheid te krijgen en zo ook de discussie in de fractie goed te voeren, heeft de VVD vandaag een aantal technische vragen gesteld. Deze vragen zijn niet politiek van aard, maar helpen wel om het totaalbeeld te krijgen voordat het debat in de raad zal plaatsvinden.