Kadernota krijgt geen goedkeuring VVD

Op dinsdag 8 juni werd de eerste Kadernota van het nieuwe college besproken. In de kadernota worden de kaders mee gegeven om later in het jaar een begroting te maken en vast te stellen. Deze Kadernota was traditiegetrouw beleidsarm en vooral veel zaken die ook al in het coalitieakkoord stonden. De VVD heeft tegen deze Kadernota gestemd.

Voor de VVD waren enkele onderwerpen van belang om in te stemmen met de Kadernota. Helaas gaf dit linkse college niet thuis. Zo vinden we de OZB-verhoging die het college voorstelt geen goed idee. Maar willen we ook meer aandacht voor het slachtoffer van een misdrijf en de nazorg. Daarnaast is de verhoging van de sporttarieven voor de VVD een brug te ver omdat de tarieven ook minder verhoogd kunnen worden.

OZB-boete
Al eerder heeft de VVD aangegeven niks te zien in de OZB-boete die de PvdA, SP, GroenLinks en D66 willen opleggen. Naast dat we niet juist vinden dat bezit wordt gestraft, gaat ook de koopkracht van onze inwoners achteruit. Een verhoging van de OZB is niet bevorderlijk voor de koopkracht. Het meest treurige is nog wel dat de D66 wethouder Financiën, ook in de raadsvergadering geen enkel argument had voor de OZB-verhoging. De wethouder gaf aan het 'fair' te vinden maar kon niet uitleggen waarom hij dat nou fair vindt. Moties om de OZB-verhoging tegen te houden werden verworpen en ook een voorstel van de VVD om na de zomer schriftelijk argumenten aan te leveren, werd niet aangenomen. Deze raad neemt schijnbaar genoeg met niet beargumenteerde voorstellen. Het college komt voor de begroting wel met een voorstel waarin inzichtelijk wordt gemaakt wat de effecten van deze boete zijn.

De Ruit
De VVD heeft enkele weken geleden schriftelijke vragen gesteld over de onderbouwing van het standpunt van dit college om tegen de aanleg van De Ruit te zijn. De beantwoording is nog altijd niet ontvangen en alleen dat al is een reden om tegen de Kadernota te stemmen. Zoals eerder betoogd gaat dit college vooralsnog een inhoudelijk debat over De Ruit uit de weg.

Sport
Aan het begin van het weekeinde ontvingen wij de informatie over de sporttarieven. Technische vragen hierover werden op de dag van de behandeling van de Kadernota pas beantwoord. Tot onze verbazing constateren wij dat het besluit van het college om de tarieven nogmaals met 5% te verhogen, structureel 280 duizend euro meer oplevert dan de openstaande taakstelling. Dit is onnodig, onwenselijk en niet in lijn met de afspraken hierover met de sportraad. Wij stellen dan ook voor deze verhoging te beperken tot de 2,5% die nodig is om de taakstelling in te vullen en vervolgens eerst samen met de sportraad het gesprek aan te gaan over de nieuwe visie en de invulling van de overige taakstellingen. Precies zoals het college in de kadernota pretendeert te willen doen. Een amendement om het aankomende jaar geen tariefsverhoging van 5% in te voeren, werd verworpen door de raad.

Werk
De PvdA drong bij de vorige wethouder Werk en Economie aan op een grote ambitie om mensen aan een baan te helpen. Inmiddels zien we dat de economie zich langzaam aan het herstellen is. We lezen dat het college het aantal WW’ers de komende vier jaar wil halveren. Daarnaast moet het college een uitstroom realiseren van bijstand naar werk met minimaal 700 personen naar aanleiding van de motie van het raadslid Depla. We zien graag een onderbouwing van de ambitie om het aantal WW’ers te halveren én de rol van de gemeente hierin en dagen de wethouder ook uit met een bijgestelde ambitie rond de WWB’ ers te komen. De motie werd deels overgenomen doordat het college de raad maandelijks informeert over de voortgang.

Overig
Naast deze opmerkingen en wijzigingsvoorstellen, diende de VVD nog meer voorstellen in. Deze zijn hieronder terug te lezen, evenals de volledige spreektekst. De passage en de voorstellen met betrekking tot veiligheid, zijn bijgevoegd aan dit nieuwsbericht.