VVD: meer aandacht voor nazorg criminaliteit

Tijdens de behandeling van de Kadernota, waarin de plannen van het college staan voor het komende jaar, heeft de VVD zich hard gemaakt voor extra maatregelen tegen criminaliteit. Maar de VVD wil ook meer aandacht voor de nazorg van criminaliteit.

Linkse coalitie vat veiligheid samen in nietszeggende algemeenheden
Wat de VVD betreft zegt de eerste Kadernota van dit linkse college bijzonder weinig over veiligheid. Het bevat vooral veel algemeenheden zoals veilige buurten, preventie, enzovoorts. Maar de VVD wil concrete en extra maatregelen tegen criminaliteit. Zo blijven fietsendiefstallen en auto-inbraken een groot probleem. De Burgemeester heeft eerder al toegezegd met een voorstel te komen rond High Impact Crimes. Wanneer hier extra geld voor nodig is, zal de VVD een voorstel indienen om deze middelen ook beschikbaar te stellen. Daarnaast krijgen we binnenkort ook de evaluatie van de pilot 'Tegengaan gewelddadige vermogenscriminaliteit' dat opgezet is op initiatief van de VVD.

Foto's van criminelen
Tevens hebben we de Burgemeester gevraagd om de mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart te brengen van het ophangen van foto's in winkels. Het betreft hier dan de foto´s van hardleerse en notoire winkeldieven, de zogenaamde veelplegers.  De Burgemeester heeft toegezegd dit in kaart te brengen zodat de raad er een debat over kan voeren.

Tegengaan van zakkenrollerij
De VVD heeft haar zorgen uitgesproken met betrekking tot (gewapende) overvallen en zakkenrollerij. De Burgemeester deelt deze zorgen ook en is bezig met het ontwikkelen van een aanpak. De VVD steunt de Burgemeester hierin en heeft ook gevraagd of hij naar andere succesvolle initiatieven in het land wil kijken. Zo heeft de Politie Flevoland een succesvolle aanpak tegen zakkenrollerij en we zien dit soort initiatieven dan ook graag in onze stad. Wat de VVD betreft kan dit bijdragen aan de aanpak van de Burgemeester rondom de AFZ-criminaliteit, de zogenaamde Auto-inbraken, Fietsendiefstallen en Zakkenrollerij criminaliteit.

Meer aandacht voor nazorg
Het voorkomen van criminaliteit is één ding, het hard aanpakken van criminele is een tweede maar wat de VVD betreft komt er ook meer aandacht en inzet voor de nazorg. Daarom gaan we de mogelijkheden onderzoeken voor een noodfonds. We zien deze dan graag gevuld worden door schade nog meer te verhalen op daders. Maar we komen ook met een voorstel voor informatieavonden in buurten waar meer criminele incidenten zijn geweest. Op deze avonden praten gemeenten en politie met bewoners én ondernemers over de incidenten en de stand van zaken in de wijk. Tevens kan dan gekeken worden naar aanvullende maatregelen. Ook hierover was de Burgemeester positief. De VVD heeft hier eerder aandacht voor gevraagd na de serie gewapende overvallen eerder dit jaar. De VVD zal met concrete voorstellen komen en hier aandacht voor blijven vragen.