VVD ziet niets in 'OZB-boete'

Onlangs presenteerde het college de Kadernota. In deze nota worden de kaders en plannen besproken voor het beleid van 2015. In het najaar wordt hierbij de begroting vast gesteld. Deze Kadernota is beleidsarm omdat het coalitieakkoord pas recent is vast gesteld. Desalniettemin heeft de VVD een aantal kritiek punten geuit.

OZB-boete
Deze coalitie is er voorstander van om de woonlasten in onze stad trendmatig te laten stijgen. Daarmee breekt deze coalitie met het beleid van de vorige coalitie waarbij er geen extra OZB-verhoging werd doorgevoerd en onder andere de afvalstoffenheffing gedaald is. Daardoor behoorde Eindhoven bij de steden met de laagste woonlasten. De coalitie ziet hier mogelijkheden in om dit naar het gemiddelde te brengen en vooral huiseigenaren moeten het hierbij ontzien. Of dit ook voor ondernemers gaat gelden, kon de wethouder nog niet zeggen. Hij gaat dat uitzoeken en komt met een schriftelijke toelichting op onze vraag. De OZB-boete voor ondernemers is onverteerbaar voor de VVD. Immers, voor bedrijven geldt dat slechts een klein deel gebruikt maakt van het reinigingsrecht. Het zou dan niet fair zijn om dit aan alle bedrijven door te rekenen.

Coalitie draait om argumenten heen
De wethouder heeft als enige echte argument geuit dat hij het 'fair' vindt om de OZB te verhogen. De VVD, gesteund door Leefbaar Eindhoven, heeft meermalen aan de wethouder gevraagd wat nou het echte argument is voor deze verhoging. Helaas kwam de wethouder niet verder dan dat hij het 'fair' vindt. Deze OZB-boete wordt vooral opgelegd om de gemeentelijke kas te spekken maar zelfs dat durfde de wethouder niet toe te geven.

Alternatieven
Wat zijn dan de alternatieven? De VVD wacht de reactie van de wethouder af of de boete ook aan ondernemers wordt opgelegd. We hebben dan beter in beeld om welk bedrag het gaat als we de OZB-boete schrappen. Bij de Kadernota stellen we de kaders voor en als de OZB-boete wordt aangenomen, dan zal de VVD bij de behandeling van de begroting in het najaar met alternatieven komen om de verhoging ongedaan te maken.

Personeelsbeleid
Naast de OZB-boete, werd ook gesproken over het personeelsbeleid. Op verzoek van de VVD komt wethouder Schreurs met een brief naar de gemeenteraad inzake haar visie op het personeelsbeleid. Wat de VVD betreft komt er meer aandacht voor onder andere talentmanagement.

MIP
Inzake het MIP schuift de coalitie de lasten door naar de volgende coalitie, zo bleek uit vragen van de VVD aan het college. Wat ons betreft is dat onverantwoord potverteren. Maar tijdens het debat kwam de wethouder van financiƫn daarop terug. Dit gegoochel met cijfers maakt het lastig om er een goed debat over te voeren. De VVD zal daarom een motie indienen om duidelijkheid te krijgen.