Op termijn gaat deze taak waarschijnlijk naar de provincie, maar het wetsvoorstel voor de Tweede Kamer om dit te regelen loopt keer op keer vertraging op. Tot die tijd blijft deze verantwoordelijkheid dus bij de samenwerkende gemeenten.
Wenselijkheid van De Ruit
Eén van de projecten waar de 21 gemeenten de afgelopen 7 jaar aan hebben gewerkt is de Noordoostcorridor, beter bekend als de Ruit rond Eindhoven. Dit komt voort uit het in 2007 afgesloten Bereikbaarheidsakkoord Zuidoostvleugel BrabantStad. Een totaalpakket aan bereikbaarheidsmaatregelen, opgebouwd volgens de zgn. 'Ladder van Verdaas', wat inhoudt dat je eerst kijkt of je mobiliteitsgedrag kunt beïnvloeden, daarna naar verbetering OV, daarna naar het verbeteren van bestaande wegen en pas als laatste naar de aanleg van nieuwe wegen. De Ruit bleek daarbij na uitvoerig onderzoek absoluut noodzakelijk en wenselijk om ook in de toekomst goed bereikbaar te blijven als regio. Alle 21 gemeenten en het SRE hebben zich hier destijds achter geschaard. En daarom staat dit in de begroting van de Metropoolregio Eindhoven.
Links besluit zonder onderbouwing
Maar ondertussen hebben wij in Eindhoven een nieuwe coalitie. En net als in Helmond heeft deze besloten dat zij de Ruit niet willen. Niet omdat is aangetoond dat deze niet nodig is, maar gewoon omdat ze het niet willen. En dat is raar. Immers, op dit moment wordt er mede op verzoek van Eindhoven en Helmond aan nadere onderzoeken gewerkt waaruit moet blijken of nut en noodzaak nog steeds overeind staan en of het een verstandige investering is van belastinggeld. Het is dan vreemd dat de nieuwe (linkse) coalities bij voorbaat al hierop vooruit lopen. Zonder dat zij de uitkomst kennen. Terwijl juist deze partijen de afgelopen jaren keer op keer riepen om harde cijfers en feitelijke onderbouwing!
Wel besluit, geen inhoudelijk debat
Wat nog onbehoorlijker is, is dat zij nu de begroting van de Metropoolregio misbruiken om dit gewijzigde standpunt door te drukken. Dat is niet netjes. Immers, een dergelijke grote koerswijziging hoort onderbouwd en uitgewerkt aan de Eindhovense raad te worden voorgelegd. Met onderbouwing en cijfers. Maar dit gebeurt niet. Het college wringt zich in allerlei bochten wanneer zij hierop wordt aangesproken. De conclusie is dat deze koerswijziging wordt doorgezet, enkel op basis van een zin in het coalitieakkoord en volstrekt niet onderbouwd! Ondertussen wordt hiermee dus wel ingegaan tegen een vrijwel unaniem raadsbesluit uit 2007. Schandalig dat de raad dan niet in de gelegenheid gesteld wordt een ordentelijk debat te voeren. Op basis van inhoud, cijfers en feiten…
Eindhovense arrogantie
Maar het is ook nog eens onbehoorlijk naar de andere regiogemeenten. Hoe arrogant is Eindhoven dat zij haar mening eenzijdig denkt op te kunnen leggen? Zonder onderbouwing? En dat geldt ook voor de provincie. Zij is eindverantwoordelijk voor dit project en is bereid honderden miljoenen te investeren. Net als het rijk. Omdat het nodig is om onze regio bereikbaar te houden in de toekomst.
De Ruit is er om problemen aan te pakken
De nieuwe coalitie denkt al die geleden voor de regio te kunnen behouden voor slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen. Maar dat is een illusie. De honderden miljoenen van provincie en rijk zijn bedoeld om problemen op te lossen. En het signaal dat de regio onder aanvoering van de linkse coalities van Eindhoven en Helmond nu afgeeft is dat wij geen probleem hebben. Immers, de Ruit willen wij niet en we weten nog niet of en welke alternatieven mogelijk en/of nodig zijn. Dat betekent dat al deze miljoenen gewoon naar andere knelpunten en problemen gaan. Hopelijk ook in de regio Brabant, maar ongetwijfeld ook naar de rest van Nederland.
De nieuwe coalitie wordt bedankt...