Hoe betalen we onze schoolgebouwen?

Afgelopen dinsdag is in de commissie Ruimte en Vastgoed het voorstel behandeld over het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Dit voorstel gaat over de huisvesting van alle scholen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. De huisvesting van alle basis en middelbare scholen is een wettelijke taak van de gemeente. Er is dus geen discussie over of we dat als gemeente moeten verzorgen, maar het is wel van belang hoe we dit gaan doen.

In het plan van het college is geïnventariseerd wat de financiële opgave is voor de komende vijftig jaar. Dat is een goede zaak, omdat we hierdoor weten wat ons te wachten staat. Ook heeft de gemeente in overleg met de scholen er voor gezorgd dat er wordt samengewerkt. Er wordt niet meer gekeken naar afzonderlijke scholen, maar naar de totale behoefte van de stad. Hierdoor is het risico dat er voor leegstand wordt gebouwd heel klein geworden. Dit bespaart kosten voor de gemeenschap en is dus zeer verstandig. Maar de VVD ziet ook nog andere mogelijkheden.

We vinden dat het college serieus moet kijken naar andere manieren van financieren. De belangrijkste optie is die waarbij de gemeente financiering en beheer in handen legt van een marktpartij. Dit zorgt ervoor dat er wordt gestuurd op exploitatie, het is immers voor de beherende partij van belang dat die kosten zo laag mogelijk zijn. Tijdens de raadsvergadering komen we dan ook met voorstellen die het uiteindelijk financieel beter moeten maken voor de gemeente.

De inbreng is toegevoegd als bijlage.