Linkse propaganda tegen de Ruit

Vandaag verscheen in het Eindhovens Dagblad een opiniestuk van de Eindhovense VVD over de Ruit. De VVD is groot voorstander van de aanleg van deze weg om Eindhoven klaar te maken voor de toekomst. De gespeelde verontwaardiging van PvdA en GroenLinks in lokale gemeenteraden zijn zorgvuldig geregisseerd door de provinciale oppositiepartijen.

De afgelopen dagen is er weer veel gezegd en geschreven over de Ruit, maar helaas weinig nieuws. Met de vorming van nieuwe coalities in de regio zijn er weer nieuwe standpunten ingenomen over de Ruit. De (linkse) coalities van Eindhoven en Helmond geven nu aan de Ruit niet nodig te vinden en het geld liever in andere maatregelen te willen stoppen. Tegelijkertijd verspreid de provincie een brochure waarin de overwegingen waarop de aanleg van de Ruit gebaseerd is in gewone taal op een rijtje worden gezet voor de inwoners van de regio. Een sympathiek gebaar lijkt me, of niet? PvdA en GroenLinks tonen echter zich zeer verontwaardigd. Deze krant spreekt zelfs over heuse propaganda en stoort zich er aan dat de provincie niet het geduld heeft om te wachten op de uitkomsten van de nieuwe onderzoeken. Terecht? Integendeel!

Al tientallen jaren wordt er gesproken over de bereikbaarheid aan de oostzijde van Eindhoven. Zelfs een kleuter begrijpt na één blik op de kaart dat het (snel)wegennet rondom Eindhoven een schakel mist aan de oostkant. Dit maakt de doorstroming op deze snelwegen kwetsbaar en leidt tot onnodig veel doorgaand verkeer door de steden en de dorpskernen. In 2007 is er na 7 jaar uitvoerig onderzoek een compleet bereikbaarheidsplan voor de regio vastgesteld. Na maatregelen op het gebied van o.a. ruimtelijke ordening, openbaar vervoer, mobiliteitsmanagement, betere benutting en aanpassing van bestaande infrastructuur bleek op twee plaatsen nieuwe infrastructuur noodzakelijk: Een alternatief tracé voor de N69 en een nieuwe oost-westverbinding van Ekkersrijt naar de N279 bij Aarle-Rixtel.

Kortom, de huidige plannen staan niet op zichzelf, maken onderdeel uit van een groter totaalpakket en zijn absoluut niet ingegeven door een wens om zo veel mogelijk asfalt aan te leggen, integendeel. Toch zijn er vanaf het begin af aan tegenstanders geweest. Natuurorganisaties die zelfs ondanks natuurcompensatie op andere plaatsen principieel tegen zijn en bewoners die directe effecten van de plannen zullen ondervinden. Dat er tegenstanders zijn is helemaal geen probleem. Sterker nog, deze tegenstand wordt gehoord in het uitvoerige proces wat sindsdien loopt om de plannen verder uit te werken. Door naar tegenstanders te luisteren, worden plannen beter. Toch zul je nooit iedereen 100% tevreden kunnen stellen. Dan is compensatie op zijn plaats.

De afgelopen jaren zijn er veel vraagtekens gezet bij nut en noodzaak van de Ruit. Is het nog wel nodig? Neemt de mobiliteit niet af? Zijn de uitgangspunten van toen (2007) nog wel geldig? Vragen die wel degelijk in het proces zijn meegenomen. Er wordt telkens gewerkt met de meest actuele verkeerscijfers en andere inzichten. Ook blijkt dat de mobiliteit in de economische groeiregio’s in Nederland (Randstad en regio Eindhoven) tot 2030 gewoon toe blijft nemen. In de lage groeiscenario’s met 10% en in de hoge groeiscenario’s zelfs met 35%! Dit ondanks trends als vergrijzing, het Nieuwe Werken en internetwinkelen.

Desondanks is er vorig jaar besloten extra onderzoeken uit te voeren naar nut en noodzaak, evenals naar de (maatschappelijke) kosten en opbrengsten. Terecht, wat mij betreft. Want als de provincie (het is en blijft een provinciaal project!) straks het definitieve besluit tot aanleg moet nemen, moet als een paal boven water staan dat het (belasting)geld goed besteed wordt!

Wat storend is, is niet dat de provincie naar de inwoners communiceert over de achtergronden van dit project. Wat wél hoogst opmerkelijk is, is dat de coalities van Eindhoven en Helmond niet het fatsoen hebben op de uitkomsten van dit nadere onderzoek te wachten, maar nu al zeggen dat de Ruit niet nodig is! Dat is pas  propaganda. Immers, tot voor kort hielden we ons allemaal aan de gemaakte afspraken uit 2007, ook drie van de vier Eindhovense coalitiepartijen! Juist op hun verzoek worden de lopende en bestaande onderzoeken nog eens extra tegen het licht gehouden.

Wat zit hier dan achter? Zijn de andere partijen tot nieuwe inzichten gekomen in het afgelopen half jaar? Zijn er nieuwe feiten op tafel gekomen? Nee hoor, het is eenvoudigweg linkse partijpolitiek. De Ruit is een provinciaal project, gesteund door de provinciale coalitiepartijen CDA, VVD én SP(!). En dus zijn provinciale oppositiepartijen PvdA en GroenLinks tegen. En doen zij er alles aan hun collega’s in de gemeenteraden en de Tweede Kamer hetzelfde standpunt  in te laten nemen. Ongeacht of dit het belang van de betreffende gemeente en haar inwoners schaadt en ongeacht de economische schade voor de BV Nederland.

Over propaganda gesproken...