VVD stemt tegen coalitieakkoord

Op 20 mei vond de behandeling plaats van het coalitieakkoord van SP, GroenLinks, PvdA en D66. Het akkoord, met de titel 'Expeditie Eindhoven', is door de raad vastgesteld. Ook is het college deze avond benoemd.

Coalitie leeft op de pof
De VVD heeft tegen het coalitieakkoord gestemd. Wat ons betreft is het een onverantwoord document. Het geld dat we hebben gespaard, wordt uitgegeven en de wilde ideeën die deze coalitie heeft, zijn niet opgenomen in de begroting. Deze coalitie slaat een gat in de begroting van 20 miljoen euro.

Eindeloos maken van roadmaps
Het is voor de VVD ook niet duidelijk wat deze coalitie nu concreet wil. In het akkoord spreekt men eindeloos over het maken van roadmaps, het ontwikkelen van visies en het blijven schrijven van Plannen van Aanpak. Voor de rest weet deze coalitie niet wat ze willen en dat verdoezelen onder het mom van 'experimenteren' en de disclaimer komt dan ook regelmatig terug in het stuk: 'het hoeft niet altijd te lukken.'

SP verliezer, D66 grote winnaar
Hoewel de SP in januari nog tegen het beleid voor het sociale domein stemde (WIJEindhoven), gaat de partij er nu volledig mee akkoord. Zij hebben niets weten te realiseren van hun programma en zijn daarmee de grootste verliezer in de coalitie. Voor ons is het een raadsel wat ze in deze coalitie doen. D66 heeft het aanzienlijk beter gedaan. Verbazingwekkend genoeg krijgt wethouder Schreurs wederom de cultuur portefeuille. En dat terwijl ze vorig jaar nog door PvdA en GroenLinks onder curatele werd gesteld. Daarnaast houdt ze de investeringsmiddelen in duurzaamheid, design en innovatie en krijgt daarbij ook nog de beschikking over € 3 miljoen uit de reserve decentralisaties, € 7 miljoen van de Ruit en last but not least: 25% van alle meevallers in de jaarrekening!

OZB-boete
Waar ónze wethouder nu juist de afvalstoffenheffing heeft verlaagd door beter te scheiden en betere contracten op de verwerking van ons afval af te sluiten, wordt dit door de nieuwe coalitie bestraft met een OZB-boete. Die stijgt immers.

De hele inbreng van Hans Rozendaal is bijgevoegd en te lezen.