VVD teleurgesteld over advies informateur

Nadat er 2,5 week verstreken is sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart jongstleden, adviseert informateur Han Noten (PvdA) om de combinatie PvdA-SP-GL-D66 verder uit te werken als mogelijke coalitie in Eindhoven. Een advies dat volgens de Eindhovense VVD geen recht doet aan de opdracht die door de informateur was geformuleerd, waarbij de opgave van de stad -en dus de inhoud- leidend zou moeten zijn.

Oppervlakkige exercitie
Dit advies is vooral een tamelijk oppervlakkige exercitie op basis van zetelaantallen en werd als zodanig ook toegelicht: “PvdA is de grootse, SP de grootste winnaar, D66 is ook een winnaar en GL is gelijk gebleven.” Opmerkelijk daarbij was de toevoeging van de informateur dat GL haar plek feitelijk vooral te danken heeft aan de tevredenheid over wethouder Lenie Scholten en niet zo zeer vanwege de positie van GL als partij.

Agenda voor de stad is VVD agenda
Natuurlijk zijn wij als Eindhovense VVD in de eerste plaats teleurgesteld dat onze inspanningen van de afgelopen 4 jaar blijkbaar niet op waarde geschat worden. De afgelopen 4 jaar hebben wij ons namelijk, in een brede midden-coalitie van VVD-D66-PvdA-GL, vol overgave ingezet voor onze stad. De opgave die daarbij 4 jaar geleden geformuleerd is, komt vrijwel geheel overeen met de opgave zoals die nu door de informateur geformuleerd is voor de komende periode. Hij benadrukte nog eens dat zowel de economische als ook de sociale agenda vol doorgezet moeten worden. Om als stad de op ons af komende opgaven het hoofd te kunnen bieden, is juist die combinatie van belang. Aandacht voor de onderkant van onze samenleving en de mensen die dreigen buiten de boot te vallen. Maar ook een stevige economische en investeringsagenda om werkgelegenheid en groei te creëren. En juist deze combinatie werd de afgelopen 4 jaar succesvol ter hand genomen, door de balans in het college van twee liberale partijen (VVD-D66) aan de ene kant en twee ‘linkse’ partijen (PvdA-GL) aan de andere kant.

Wens voor linkse coalitie wint het van resultaat voor de stad
Wanneer je dus concludeert dat deze opgave vrijwel onveranderd is én dat de zittende coalitie nog steeds op een meerderheid kan rekenen, is het voor ons onbegrijpelijk dat je dit vertaald in een stevige ruk naar links en aan de slag gaat met de meeste linkse coalitie uit de geschiedenis van onze stad. De enige conclusie die hieruit te trekken is, is dat voor op zijn minst een deel van onze coalitiepartners, de wens om een linkse coalitie te vormen groter is dan het besef dat juist de brede aanpak van de afgelopen 4 jaar het meeste resultaat oplevert in het belang van onze stad.

Zorgen over de toekomst
Natuurlijk zullen wij afwachten hoe het coalitieakkoord er uit gaat zien. Maar in de tussentijd maken wij ons zorgen. Zorgen of de opgave waar wij als stad voor staan, zowel op sociaal als ook op economisch en ruimtelijk vlak, voortvarend ter hand wordt genomen. En vol overtuiging zullen wij signaleren en bijsturen als deze opgave in gevaar komt. Maar daarover later meer.