Oproep aan Hoofdbestuur VVD

Op het voorjaarscongres van de VVD zal een nieuwe landelijke partijvoorzitter worden gekozen. Het huidige partijbestuur is geen voorstander van een ledenraadpleging. De Eindhovense VVD heeft het hoofdbestuur laten weten het hier niet mee eens te zijn.

OMOV
Wat  de Eindhovense VVD betreft, wordt de nieuwe partijvoorzitter gekozen middels een ledenraadpleging. Deze ledenraadpleging geeft elk lid van de VVD de kans om een stem uit te brengen op één van de kandidaten. In deze tijd van digitalisering is de Eindhovense VVD voorstander van een breed gedragen partijvoorzitter. Het Hoofdbestuur is echter van mening het OMOV-principe (One Man One Vote) gehanteerd moet worden. Iedereen die aanwezig is op het congres, kan dan een stem uitbrengen. Maar VVD leden kunnen ook iemand machtigen om namens hem/haar te stemmen. Per deelnemer aan het congres kunnen dus twee stemmen worden uitgebracht. Volgens de Eindhovense VVD komt dit niet tegemoet aan het OMOV-principe.

Elk lid moet kunnen stemmen
In 2003 en 2008 heeft de VVD eerder ledenraadplegingen gehouden om een partijvoorzitter te kiezen en dat werd als positief ervaren. Bij een ledenraadpleging kan lid van de VVD een stem uitbrengen op een kandidaat-partijvoorzitter zonder daarbij fysiek aanwezig te hoeven zijn op het Bcongres. Wij zijn van mening dat dit het draagvlak voor de partijvoorzitter ten goede zal komen maar we vinden ook dat het anno 2014 mogelijk moet zijn om digitaal je stem uit te kunnen brengen. Op deze manier kunnen alle leden participeren en niet alleen de aanwezigen op het congres.

Hoofdbestuur in kennis gesteld
De Eindhovense VVD is dan ook van mening dat er een ledenraadpleging moet komen. Het Hoofdbestuur heeft inmiddels kennis kunnen nemen van dit verzoek doordat wij hen een brief hebben verstuurd met het verzoek om een ledenraadpleging te organiseren. Deze brief is als bijlage toegevoegd.

Reactie van het Hoofdbestuur
Op 9 april ontving de Eindhovense VVD een reactie op de oproep die aan het Hoofdbestuur is gedaan. Deze reactie is ook toegevoegd aan dit bericht.