Duidingsdebat: VVD pleit voor vooruitgang

Op maandag 24 maart vond het debat plaats dat in het teken stond van de duiding van de gemeenteraadsverkiezingen. De lijsttrekkers van de gekozen partijen verklaarden naar eigen inzicht de uitslag van de verkiezingen en gaven aan waar zij de aankomende tijd de accenten willen neerleggen.

PvdA aan zet
De PvdA is de grootste, en is volgens de meeste partijen daarom aan zet om te kijken welke coalities er mogelijk zijn. Een aantal partijen vindt ook dat de SP als grootste winnaar nauw moet worden betrokken bij de onderhandelingen. Het Ouderen Appel en de LPF vinden eigenlijk dat de SP aan zet is, en niet de PvdA.  De meeste partijen vinden dat er bij de vorming van een nieuwe coalitie vooral goede afspraken moeten worden gemaakt op het gebied van de zorg, werkgelegenheid, jeugdbeleid, armoedebestrijding en de gemeentefinanciĆ«n. Verder lieten de partijen weten dat Eindhoven er harder aan zal moeten trekken om de opkomst te verhogen. Die viel met 44,9 procent opnieuw tegen, en is lager dan het landelijke gemiddelde.

Huidige coalitie heeft meerderheid
De inbreng van de VVD was duidelijk. Namens de fractie gaf lijsttrekker Monique List aan dat regeren impopulair maakt. Tegelijkertijd constateert de VVD wel dat de huidige coalitie een meerderheid heeft, iets dat sinds 2002 niet meer heeft plaats gevonden in Eindhoven. Daarnaast valt het verlies van de VVD mee ten opzichte van de landelijke trend.

We kunnen alleen maar vooruit
Eindhoven heeft de sprong gemaakt naar Europa en de wereld. Dat komt omdat Eindhoven opnieuw is gedefinieerd maar voor de toekomst blijft er een grote financiƫle opgave. De huidige coalitie heeft een verandering in gang gezet ; de overheid heeft een andere rol. WIJEindhoven is daarvan een goed voorbeeld. Wat de VVD betreft moet de huidige lijn dan ook worden voortgezet en werken we daar graag aan mee. Er is geen weg terug, we kunnen alleen maar vooruit.

Informateur
De PvdA zal zo spoedig mogelijk bekend maken wie zij inschakelen als informateur. Deze informateur zal een gesprek voeren met alle partijen. Hierna vindt verantwoording plaats in een debat. Na dit debat en het verslag van de informateur zullen, op advies van de informateur, enkele partijen met elkaar in gesprek gaan om de inhoudelijke onderhandelingen aan te gaan en zo te komen tot een stabiel college met een breed draagvlak in de raad en in de stad.