Eindhoven wordt bruisender!

Tijdens de raadsvergadering van 11 maart is het horecabeleidsplan behandeld. Eerder al maakte het college een notitie om de ideeën van de raad te peilen. De gemeenteraad organiseerde een hoorzitting en vlak voor het carnavalsreces werd het uiteindelijk voorstel inhoudelijk besproken. De besluitvorming vond in de genoemde raadsvergadering plaats.

Uitgangspunt VVD
Vanaf het eerste moment dat de discussie werd gevoerd over het horecabeleidsplan, was het uitgangspunt voor de VVD duidelijk, namelijk het vrijgeven van de sluitingstijden. De VVD wil een bruisende stad. Een stad waarin we zaken mogelijk maken en ruimte geven aan ondernemers. Maar waar we ook oog hebben voor de verschillende belangen zoals de veiligheid en de overlast voor omwonenden. Niet voor niets heeft de VVD daar actief aandacht voor gevraagd tijdens de inhoudelijke bespreking in de commissie.

Pilots
Het voorstel van wethouder Monique List heeft betrekking op deze uitgangspunten en die heeft het college vertaald naar vier pilots. Mede dankzij de Eindhovense VVD worden nu ook bewoners en andere partners actief betrokken bij de totstandkoming van de pilots. Samen met enkele andere partijen hebben we een wijzigingsvoorstel ingediend en die is ook aangenomen door de gemeenteraad. Wijzigingsvoorstellen van de SP en GroenLinks steunden we niet omdat zou betekenen dat het beleid blijft zoals het is, er voorlopig geen pilots komen en de voorstellen ook betuttelende van aard zijn.

Studentenavond
Een pilot die nu uitgewerkt gaat worden, is de verruiming van de sluitingstijd van de donderdagavond. Deze avond staat bekend als de studentenavond. We zien studenten als volwaardige inwoners van onze stad die ook verantwoordelijkheid nemen om overlast tegen te gaan. Het verruimen van deze sluitingstijden geeft meer ruimte aan studenten en draagt bij aan een bruisende studentenstad.

Tijdelijke horeca
Maar we gaan ook aan de slag met het mogelijk maken van tijdelijke horeca in de stad. Hierbij blijft het uitgangspunt dat de veiligheid niet aangetast wordt. Hoe deze pilot er precies uit gaat zien, zal moeten blijken als de betrokkenen aan de slag gaan met de uitwerking van deze pilot. Dat geldt ook voor de andere twee pilots.

Conclusie
De VVD is tevreden met dit nieuwe horecabeleidsplan. We maken dingen mogelijk, geven ondernemerschap de ruimte en doen dat in harmonie met de direct betrokkenen. We kijken uit naar de pilots en hebben vertrouwen in de uitkomsten. We blijven de ontwikkelingen rondom het evenemententerrein nauwgezet volgen want een gastvrij Stratumseind blijft belangrijk. De wethouder gaat ook bekijken of de terreinconciërge van Stratumseind breder kan worden ingezet in de omgeving om overlast van bijvoorbeeld afval tegen te gaan. Want een bruisende stad kan niet zonder onze inwoners te beschouwen als ambassadeurs.