Vastgoed en Leegstand-debat bij Fontys

De VVD heeft deelgenomen aan het debat op de Fontys in Eindhoven over vastgoed en leegstand. Namens de VVD nam Joost de Jong deel aan dit debat. Het debat was goed bezocht door de studenten die eerder aangaven in ruime meerderheid op de VVD te gaan stemmen.

Op dit moment merken we dat er veel fysiek veranderd in de stad. Er staan minder hijskranen dan voorheen, er is meer leegstand en sommige borden van nieuwe projecten staan al zo lang dat er mos op staat. Het gedrag van Eindhovenaren, winkelend publiek en werknemers is aan het veranderen. De crisis heeft wat zaken in een stroomversnelling gebracht maar we gaan niet terug naar de oude situatie. Dit is op zich niet slecht maar wel anders.

Het vraagt een andere visie op winkels, kantoren, bedrijventerreinen. Wij hebben een rol om een gezond klimaat te scheppen voor inwoners, ondernemers, financiers, winkelend publiek en starters. Dit moeten we binnen de regio afstemmen, we moeten elkaar binnen de regio wat gunnen en niet met elkaar concurreren. Dit betekent voor de VVD wel dat we meer vrij moeten geven dan nu het geval is in de stad, maar op een aantal punten (onze sterke punten als stad) de regie houden en uitbouwen wat je hebt. Dus ontwikkelingen als internetwinkels en tijdelijk horeca moeten meer ruimte krijgen.